Mark Zuckerberg krijgt het de laatste tijd zwaar te verduren: zowel de Amerikaanse SEC, als de FBI en de FTC leggen momenteel het vuur aan de schenen van Facebook en Cambridge Analytica.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

De Amerikaanse SEC (Securities and Exchange Commission) onderzoekt of Facebook al eerder op de hoogte was van het Cambridge Analytica-schandaal en dus aandeelhouders ook sneller had moeten inlichten over het misbruik van persoonsgegevens. Naar verluidt wist het bedrijf daar al jaren van.

 

Volgens de Wall Street Journal wil de SEC weten van welke informatie Facebook nu precies op de hoogte was voor de hetze rond Cambridge Analytica ontstond. Zo kan de betrokkenheid van Facebook bij het schandaal beter gekaderd worden.

 

Cambridge Analytica kreeg door middel van een onschuldig ogend kwisje op Facebook op onwettige wijze toegang tot de data van miljoenen Facebookgebruikers. Die data werden dan weer ingezet voor advertenties tijdens de Amerikaanse Presidentsverkiezingen van 2016.