Facebook gaat eigen nieuwsuitzendingen creëren. Het sociale mediaplatform slaat de handen in elkaar met CNN, Fox News en Univision om eigen content aan te bieden aan Facebook-gebruikers. De nieuwsuitzendingen zullen vanaf deze zomer beschikbaar zijn in de Verenigde Staten.

Advertentie

 

Facebook onderzoekt een aparte strategie om fake news tegen te gaan. Het sociaal mediaplatform gaat gewoon haar eigen content creëren, en schonk aan dat concept de wervende naam ‘Watch’. De nieuwsuitzendingen zullen vanaf deze zomer beschikbaar zijn in de Verenigde Staten. Het is op zijn zachtst gezegd een dubieuze manier om een kwalitatieve berichtgeving te garanderen. Facebook zal namelijk nieuwsmedia zoals CNN, Fox News en Univision betalen om content en nieuwsuitzendingen te creëren voor het sociale mediaplatform. Dat roept uiteraard vragen op bij de objectiviteit van de berichtgeving over Facebook zelf. Kan CNN-nieuwsanker Anderson Cooper ook op Facebook doodleuk nieuws over mogelijke datalekken verkondigen, of worden zulke ongelukkig geplaatste feiten gewoon doodgezwegen?

 

Nauwe schoentjes

Facebook heeft het zichzelf in nauwe schoentjes gezet. Het sociale mediaplatform staat al langer bloot aan de kritiek dat Facebook in feite niets meer is dan een mediabedrijf. Mark Zuckerberg mag dat dan in alle toonaarden ontkennen, critici menen dat een site die nieuws- en andere content verspreidt en financiert ook als een mediabedrijf moet behandeld worden. Facebook heeft trouwens nooit een goede verstandhouding gehad met nieuwsorganisaties. Die verweten het platform dat namelijk alleen maar inkomsten aan advertenties bleef binnenrijven, terwijl het in evenredigheid niet genoeg betaalde voor content. Tot nu dus. Nieuwsbonzen van onder andere Fox News hebben immers reeds hun genoegen over het Facebook-initiatief geuit. Facebook wil wel niet vrijgeven hoeveel het heeft neergeteld voor het – toch wel – gedurfde project.

Advertentie