De komst van sociale media heeft een negatieve invloed op onze concentratiecapaciteit. Bedrijven kijken naar een verrassende redder om die situatie aan te pakken.

Advertentie

 

Ken je het fenomeen? Je krijgt een appje, en je voelt de nood om meteen te antwoorden. De rode meldingen zorgen er namelijk voor dat de hersenen dopamine vrijgeven. Instant geluk als het ware. En krijg je trouwens ook om het halfuur weer die oncontroleerbare nood om te kijken of je nieuwe meldingen hebt ontvangen op Facebook? The FOMO is real. En zorgt een social media detox van een paar luttele uurtjes bij jou ook al meteen voor een lichte onrust? Je bent niet de enige.

 

Wie leeft er nu in een bokaal? 

 

Een grootschalig onderzoek van Microsoft heeft aangetoond dat het menselijke concentratievermogen (8 seconden) lager is geworden dan dat van een goudvis. (9 seconden). Social media worden daarbij aangevoerd als de grote schuldigen; Een tiental jaren geleden konden we ons namelijk nog 12 seconden concentreren.

 

Bedrijven spelen alvast in op deze evolutie en maken gebruik van speciale software, artificiële intelligentie, en machine learning om zo de overload aan informatie overzichtelijk te houden voor hun werknemers. Zo biedt Slack bijvoorbeeld een alternatief op een overvolle mailbox door werk-gerelateerde conversaties om te zetten naar een chat forum. Google heeft dan weer een nieuwe functie geïntroduceerd waarbij Gmail-gebruikers door middel van algoritmen een aantal mogelijke antwoorden op hun mails voorgesteld krijgen. Tools zoals Evernote zorgen er dan weer voor dat er meer structuur wordt gebracht in on- en offline notities. Applicaties die ervoor moeten zorgen dat we minder applicaties gebruiken? Klinkt tegenstrijdig, maar zoals Machiavelli al zei: “Het doel heiligt de middelen.”