Microsoft kondigt aan dat het een nieuwe feature gaat introduceren waarbij gebruikers inzage krijgen over de data die het bedrijf over jou verzamelt.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Met de GDPR-eindmeet in zicht doen technologiebedrijven nog snel wat naarstig nip and tuck-werk om morgen helemaal compliant te zijn. Zo ook Microsoft, die vandaag nog aankondigde dat het een nieuwe feature gaat introduceren waarbij gebruikers inzage krijgen over de data die Microsoft over jou verzamelt. Daar stopt die digitale Glasnost echter niet, want Microsoft-gebruikers zullen zelfs die data kunnen aanpassen of verwijderen met behulp van een speciaal daarvoor ontworpen privacy-dashboard. Want volgens Microsoft is privacy “a fundamental human right”. Een hele geruststelling.

 

Deadline of norm?

 

Microsoft liet naar eigen zeggen 1600 ingenieurs los op haar nieuwe databeveiligingstools, en zal zich grotendeels op consumer feedback baseren om die tools blijvend te optimaliseren. De verandering ligt in dezelfde lijn als aanpassingen die eerder ook Facebook en Apple introduceerden. Die laatste bracht een feature op de markt die de Apple-consument toestaat om alle informatie te downloaden die een bedrijf over hem of haar verzameld heeft. Facebook geeft haar gebruikers dan weer de keuze of ze hun huidige gegevens willen accepteren of aanpassen. Of die technologiegiganten dan ook helemaal GDPR-proof zijn, is de vraag. Hoewel GDPR veelal als dé deadline van wereldwijde databeveiliging wordt beschouwd, is het misschien raadzaam de Regulation te zien als een norm waarnaar bedrijven blijvend moeten streven. Satya Nadella zal er vannacht geen slaap om laten.