adobe
Beeld: Ken Wolter / Shutterstock.com

Adobe koopt e-commerceplatform Magento om zijn eigen cloudservices uit te breiden. De aankoopsom vormt een grote opwaardering voor Magento.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 

Adobe heeft plannen onthuld om commerce-platform Magento over te kopen voor 1,68 miljard dollar, omgerekend 1,42 miljard euro. De diensten gebundeld in het Magento Commerce Platform zullen ondergebracht worden bij Adobe’s Experience Cloud. De integratie van beide clouddiensten zorgt ervoor dat Adobe één platform kan aanbieden aan zijn B2B- en B2C-klanten.

 

Eengemaakt

 

De onderdelen van het Magento Commerce Platform, dat Business Intelligence, digital commerce en order management omvat, vormt een aanvulling op de Adobe Experience Cloud met zijn marketing- en analytics-tools. Samen zullen ze ” een eengemaakt commerce platform mogelijk maken dat winkelervaringen in een breed segment van sectoren zal ondersteunen”, aldus Adobe. De uitbreiding van zijn software-tools moet Adobe’s professionele software beter positioneren ten op zichte van concurrenten zoals Salesforce.

 

Voor Magento is het niet de eerste keer dat het wordt opgeslokt door een groter bedrijf. In 2011 werd de onderneming al eens overgekocht door online veilingwebsite eBay, toen nog voor 180 miljoen dollar. In 2015 splitste het bedrijf zich echter opnieuw af. Een slimme zet van de aandeelhouders, zo blijkt nu Adobe het tienvoudige betaalt. De deal tussen Adobe en Magento zou dit jaar nog afgerond moeten worden. Huidige Magento CEO Mark Lavelle blijft het bedrijf onder Adobe leiden, maar zal rapporteren aan Adobe vice-president en general manager Brad Rencher.