Nieuws

Steeds meer bedrijven het slachtoffer van phishing

Phishing-aanvallen nemen toe, zowel in frequentie als in ernst. Cybercriminelen dringen het zakelijke e-mailsysteem binnen en bestuderen de werking van de organisatie, bedrijfsstructuur en communicatiestijl om hun slaagkansen te vergroten.

 

“Cybercriminelen treden binnen in het systeem door een sociaal gemanipuleerd stuk communicatie te verzenden,” stelt speciaal agent Ryan Brogan van de FBI in een interview met ZDNet. “Die e-mails zijn heel, heel overtuigend.” De aanvallen nemen toe en slachtoffers verliezen miljoenen aan bedrijfskapitaal volgens de ordediensten.

 

Bij de meeste vormen van phishing krijg je een bericht waarin de cybercrimineel zich voordoet als een medewerker van een bedrijf of overheidsinstantie. Deze afzender vraagt bijvoorbeeld om je gebruikersnaam en wachtwoord voor een bedrijfswebsite of online dienst, bankgegevens of andere waardevolle en gevoelige informatie door te geven.

 

Cybercriminelen kunnen met deze werkwijze voor miljoenen euro’s bedrijven oplichten of schade aanrichten aan de computersystemen. Om de identiteit van een bedrijfsmedewerker zo goed mogelijk te imiteren, zoeken de oplichters informatie over deze persoon online en op sociale media.

 

Opgelet

In veel gevallen benadrukken cybercriminelen in de e-mails dat je snel moet handelen en dat een laattijdige reactie mogelijks gevolgen heeft voor het bedrijf. Die urgentie trekt nietsvermoedende medewerkers over de streep en zorgt ervoor dat je even niet goed oplet en in de val loopt.

 

Cybercriminelen voegen schadelijke links toe of bijlagen met malware die je computer besmet. Op die manier krijgen ze toegang tot je computer, of in ernstige gevallen: het bedrijfsnetwerk.

 

[related_article id=”168689″]

 

Phishingberichten zijn soms nauwelijks van de echte bedrijfscommunicatie te onderscheiden. Cybercriminelen gaan steeds grondiger te werk en de risico’s voor bedrijven stijgen.

 

Phishing ontmaskeren

Het opmerken van phishing-aanvallen is moeilijk, maar veel phisingberichten bevatten schrijffouten, afwijkend taalgebruik en slordigheden. Wees ook bewust van het feit dat je bank je nooit per e-mail om gevoelige informatie vraagt. Bovendien gebruiken cybercriminelen vaak prijzen als lokmiddel. Klinkt een bericht te mooi om waar te zijn, dan gaat het waarschijnlijk om een phising-aanval.

 

Gezond verstand is belangrijk in het ontmaskeren van phishingberichten, maar een goede verdediging die deze e-mails tegenhouden. In overleg met de IT-afdeling van je organisatie zet je een goede spamfilter die kwaadwillige e-mailcommunicatie tegenhoudt en gebruik je betrouwbare antivirussoftware zodat eventuele dreigingen in de kiem worden gesmoord.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business