Zowel ondernemers als consumenten hebben het meeste vertrouwen in een .be-website in Belgiê, zo blijkt uit een marktonderzoek.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Drie kwart van de Belgische ondernemers verkiest de domeinnaamextensie ‘.be’voor hun websites boven alle andere opties. Dat kwam naar voren uit een marktonderzoek in opdracht van DNS Belgium, dat de extensies .be, .brussels en .vlaanderen beheert. De studie bevroeg ondernemingsgezinde Belgen naar hun vertrouwen in verschillende dommeinnaam-extensies.
 

Vertrouwen

 
De reden waarom .be zo’n grote populariteit geniet was niet moeilijk te achterhalen. Voor zowel Belgische surfers en ondernemers straalt de extensie het meeste vertrouwen uit.
 
En dat is belangrijk, want de bevraging legde ook bloot dat de domeinnaamextensie het derde belangrijkste element is waardoor surfers een website hun vertrouwen schenken, na de aanwezigheid van een geëncrypteerde connectie (https) en visuele aanwijzingen die aantonen dat het om een officiële website gaat. Volgens de studie zou een bedrijfswebsite ook een voetje voor hebben op een Facebookpagina als het om betrouwbaarheid gaat.
 

Politieke connotatie

 
Specifiek geven ondernemers aan dat ze niet alleen voor een bepaalde extensie kiezen omdat het grote bekendheid geniet en vertrouwen uitstraalt, maar ook omdat het iets zegt over locatie en over de doelgroep die ze willen bereiken.
[related_article id=”169262″]
De extensies .brussels en .vlaanderen hebben geen grote bekendheid bij entrepreneurs. Bij .brussels geeft 21 procent aan dat hij op de hoogte is van het bestaan ervan, voor .vlaanderen is dat 31 procent. De twee domeinnamen dragen ook een politieke connotatie met zich mee die de .be-extensie niet heeft. Ook dat doet ondernemers eerder voor .be kiezen.