Microsofts kan solide financiële cijfers voorleggen voor het afgelopen kwartaal. Vooral het goed presterende cloud-segment valt op.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Met een stijging van 98 procent waren de inkomsten van Microsoft Azure het grote lichtpunt van Microsofts laatste financiële verslag. In het tweede kwartaal zette Microsoft dankzij die boost een stijging van 15 procent neer over zijn hele cloud-port folio gezien. In algemene cijfers tekent het bedrijf een omzet van 28,9 miljard dollar op, een sprong van 12 procent. De winst lag op 8,7 miljard, een stijging van 10 procent.
 
De positieve cijfers geven Microsoft zelfzekerheid. “De resultaten van dit kwartaal tonen de gedifferentieerde waarde die we leveren aan klanten over ons aanbod van productiviteitsoplossingen en als voorkeursprovider voor de hybride cloud,” zegt CEO Satya Nadella. “Onze investeringen in IoT, data, en AI-diensten in de cloud en de edge positioneren ons om de groei verder te versnellen.”
 
De inkomsten uit Office 365 en afgeleide producten tonen ook een stijgende lijn: hiermee haalde Microsoft 9 miljard binnen en het segment groeide met 25 procent.
 

Zorgenkind

 
Niet alle afdelingen tonen zich zo gezond als de cloud. Het zorgenkind van Microsoft is zijn consumenten-divisie, die door de slabakkende pc-markt al een tijdje niet meer zo vitaal is. Surface-producten groeiden met amper 1 procent, en Microsoft tekende ook maar een stijging van 4 procent op in de verkoop van Windows-licenties. De commerciële Windows- en clouddiensten van Microsoft zaten zelfs in de min: ze daalden met 4 procent. Inkomsten uit Bing en Gamingconsole Xbox waren wel gezond, met respectievelijk een stijging van 15 en 8 procent.
 
Naast de stagnerende consumentenmarkt stipt Microsoft nog een ander negatief punt aan: er hangt ook een nettolast van 13,8 miljard boven het bedrijf, een gevolg van de brede belastingsverlaging die president Trump aan het einde van 2017 doorvoerde.