Virtuele assistenten vind je voortaan overal, waarom niet voor meetings? De Cisco Spark Assistant wil de eerste echt handige spraakassistent worden binnen grote ondernemingen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Virtuele assistenten veroveren de woonkamer in het buitenland, nog niet zozeer bij ons, maar op professioneel vlak moeten er nog heel wat stappen worden gezet. Het open platform van Amazon Alexa wordt al door een aantal professionele toepassingen omarmd, maar daar verwacht Cisco weinig van. Er is een échte zakelijke virtuele assistent nodig die focust op het bedrijfsleven, en de Spark Assistant is de eerste stap.
 
 

MindMeld

In een gesprek met ZDNet geeft Timothy Tuttle, CEO van MindMeld, meer details. “Wij zijn als AI start-up overgenomen door Cisco dit jaar om onder andere aan een virtuele assistent te werken binnen een bedrijfscontext. De Spark Assistant zal de allereerste zijn die breed wordt uitgerold bij grote ondernemingen.”
 
Vanaf volgend jaar starten de eerste testen met de Spark Assistant bij een beperkte groep klanten met beperkte functies. De assistent zal eerst beschikbaar zijn op Cisco Spark Room Series endpoints, maar uiteindelijk zouden alle Cisco conference-toestellen alsook mobiele en desktopclients compatibel moeten zijn.
 
 

Hey Spark!

De eerste dingen die je kan doen zijn: meeting starten, WebEx personal meeting rooms kiezen, iemand bellen in de bedrijfsdirectory of een Spark-toestel bedienen. Je start elk commando met ‘Hey Spark’, waarna je de vraag of het commando uitspreekt.
 
Later moet de Spark Assistant veel slimmer worden door beslissingen voor te stellen, meeting samenvattingen te maken en doorsturen en planningen beheren. “We willen niet het consumentenpad bewandelen. Vraag dus niet wat het weer is morgen of info over beurscijfers. Iedereen heeft al zo’n assistent in zijn zak, en die doet dat prima,” aldus Tuttle.
 
Op termijn kunnen bedrijven de Spark Assistant zelf verder uitbreiden en verbeteren, maar zover staat Cisco nog niet. Het wil eerst de kern heel goed onder de knie hebben, en dat zal nog even duren volgens Tuttle. “Kijk naar Alexa en de duizenden ‘Skills’ die ze kan. Uiteindelijk gebruik je nog steeds de standaardfuncties van Alexa op dagelijkse basis.”