Adobe doet uit de doeken hoe het artificiële intelligentie wil implementeren in zijn software om creatievelingen te helpen, niet om hen te vervangen.

Advertentie

 
Vorig jaar onthulde Adobe zijn Sensei-AI-platform. Vandaag vertelt de digitale kunstspecialist in Las Vegas hoe het Sensei wil gebruiken om de creativiteit van zijn gebruikers te versterken. De onthullingen liggen in de lijn van de ambitie die Adobe een jaar geleden ook al vooropstelde. Sensei moet creatievelingen creatiever maken, zonder hen te vervangen.
 
Om te ontdekken waar Sensei nuttig kan zijn, keek Adobe naar het werk dat gebruikers van in eerste instantie Photoshop verzetten. De softwarebouwer geeft een scenario als voorbeeld waarbij je een filmposter wil maken en al een fantastische achtergrond klaar hebt. De filmster in kwestie moet op de poster naar rechts kijken, maar je hebt tweehonderd foto’s ter beschikking waarbij hij alle kanten op kijkt. Sensei moet in staat zijn om de foto’s waarbij het subject de juiste pose aanneemt, er uit te filteren. Adobe heeft zelfs de ambitie om Sensei beelden van onderwerpen te ordenen op basis van hoe ze kijken. Dat specifieke automatische taggen van foto’s wordt een kerntaak van Adobe’s AI.
 
Het systeem moet creatievelingen dus helpen met taken die niet essentieel zijn aan het creatieve proces. Een andere functie die op veel enthousiasme kan rekenen, heeft met knippen te maken. Sensei zou automatisch de voorgrond van een afbeelding van de achtergrond kunnen scheiden. Wie Photoshop vaak gebruikt, weet dat dat een tijdrovend proces kan zijn.
 
Sensei krijgt verder de mogelijkheid om op basis van een sketch op zoek te gaan naar relevante stockbeelden. Tijdens het werken houdt de AI dan weer alle beslissingen van de gebruiker bij, zodat die bepaalde keuzes in het ontwerpproces achteraf kan aanpassen en kijken hoe dat het totaalplaatje beïnvloedt. Adobe benadrukt dat het AI niet wil gebruiken om computers creatief te maken. Sensei moet een versterker worden van de menselijke creativiteit.

Advertentie