Blackberry

Het zag er even niet goed uit, maar het is BlackBerry toch gelukt om uit het dal te klimmen. Het laatste financieel rapport overtrof verwachtingen.

Advertentie

 
BlackBerry’s omschakeling naar software was een goede beslissing: het bedrijf groeit opnieuw. Opmerkelijk, want enkele jaren terug leek het bedrijf ten dode opgeschreven. De eens zo populaire smartphonefabrikant lag op apegapen nadat consumenten definitief voor iOS en Android kozen. Zelfs een poging te elfder ure met de lancering van een eigen Android-toestel kon niet baten.
 
Het Canadese bedrijf moest risico’s nemen wilde het nog relevant blijven. Het deed zijn smartphonemerk van de hand en concentreerde zich op de ontwikkeling van software. Met succes: de omzet van het afgelopen kwartaal lag meer dan 10 procent hoger dan wat analisten hadden verwacht.
 

Complete transformatie

 
BlackBerry zette in zijn Q2 van 2018 een omzet neer van 249 miljoen dollar. Daarmee zat het een pak hoger dan de verwachtte 220 miljoen dollar. De winst stond op 26 miljoen dollar. De bedragen die het haalde uit software en services groeiden met 26 procent jaar-op-jaar. Daarbij kwam ook 79 procent van de omzet uit terugkerende inkomsten.
 
CEO John Chen is blij met de neergezette cijfers. “We hebben historische hoogtes gehaald in totale software en services omzetten en bruto winstmarge, naast de hoogste Non-GAAP operationele marge in vijf jaar, wat onze complete transformatie naar een softwarebedrijf reflecteert,” stelde hij. De beurs reageerde enthousiast op de bekendmaking van de cijfers, het aandeel van het bedrijf was een halve dollar in waarde gestegen op het einde van de dag.
 
BlackBerry legt zich tegenwoordig toe op het ontwikkelen van software met een focus op security en mobiliteit. Daarnaast wil het ook een rol van belang spelen in de ontwikkeling van slimme software voor voertuigen.

Advertentie