Europa

De Europese e-commercemarkt kende dit jaar een straffe groei van 19 procent. Op globaal niveau moet het enkel Azië voor laten gaan.

Advertentie

 
Het is duidelijk dat er nog marge is in de Europese e-commercemarkt: die groeide het afgelopen jaar met 19 procent. Alleen Azië (20 procent) doet het beter als je wereldregio’s vergelijkt. De cijfers komen uit het jaarlijkse rapport van de Global Ecommerce Association.
 

Inhaalbeweging

 
De sterke opmars van e-commerce in Europa en Azië is de opvallendste vaststelling van het rapport. Europa lijkt duidelijk aan een inhaalbeweging bezig. Het heeft de grootste penetratiegraad van internet van alle regio’s (80,5 procent van de hele bevolking), maar bleef lange tijd achter op de groei in de VS. Niet meer, zo blijkt nu.
 
De groei in Europa is ook opmerkelijk omdat een van de belangrijkste aanjagers van groei in e-commerce de stijging van het aantal internetverbindingen is. Die trend is heel duidelijk te zien in Azië en Australië. Een andere factor die sterk meespeelt bij de Aziatische sprong is de stijgende welvaart in de landen, met China voorop.
 
De globale e-commercemarkt is goed voor 1,84 biljoen dollar. Het grootste deel daarvan komt uit Azië en Australië (875 miljard dollar), gevolgd door Europa (472 miljard dollar) en Noord-Amerika (458 miljard dollar). Wanneer je landen gaat vergelijken, staan China en de VS op plaats één en twee.
 

De Europese koper

 
E-commerce maakt nu 4,91 procent uit van het Bruto Nationaal Product voor het Europese continent. Dat is hoger dan in Noord-Amerika (2,21 procent). Europeanen kochten online het vaakst kledij, gevolgd door tickets, speelgoed en games en ‘digitale entertainmentproducten’ zoals films en muziek. Daarnaast stelt de Global Ecommerce Association ook vast dat de Europese online koper meer uitgeeft dan vroeger. De belangrijkste reden waarom men in de EU naar webshops trekt is goedkopere prijzen.

Advertentie