Het Audience Network volgt LinkedIn-gebruikers voor gerichte advertenties buiten het sociale mediaplatform om, naar analogie met wat onder andere Facebook vandaag al doet.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Voor de derde keer in zijn bestaan lanceert LinkedIn een Audience Network. De herlancering gebeurt deze keer met een focus op mobiele advertenties. Het audience network laat adverteerders toe meer profielen op een gerichtere manier te bereiken, wat het aantal clicks op een ad moet verhogen. Voor LinkedIn-gebruikers betekent het dat ze op basis van hun profiel advertenties zullen zien in verschillende applicaties en op websites nadat ze LinkedIn hebben bezocht.
 
Het netwerk moet tienduizenden websites en apps bereiken. Daartoe maakte LinkedIn afspraken met advertentieplatformen MoPub, ShareThrough, Google Ad Exchange en Rubicon. De strategie die het sociale netwerk inzet, is vergelijkbaar met die van Facebook. Wanneer je ingelogd bent op dat sociale netwerk en vervolgens verder surft naar andere websites, dan krijg je daar advertenties die geserveerd op basis van je Facebookprofiel. Mark Zuckerberg en de zijnen gebruiken al sinds 2014 een audience network.
 
Al 6.000 adverteerders stapten mee in het bètaprogramma van LinkedIn. Ze rapporteerden tot 80 procent meer unieke kliks met gebruik van het nieuwe audience network. Als gebruiker zal je weinig merken van het nieuwe aanbod. Waar een specifieke advertentie op een website of in een app vandaan komt, is immers niet zichtbaar.
 
LinkedIn, dat eigendom is van Microsoft, heeft een half miljard professionele gebruikers die vrijwillig heel wat info over hun job en interesses prijsgeven. Dat maakt het platform een interessante partner voor adverteerders die specifieke profielen willen bereiken.
LinkedIn haalt historisch het gros van zijn omzet binnen via recruteerders die op zoek zijn naar talent. Advertenties maken al langer een onderdeel uit van de inkomsten, maar geen groot. Door agressiever in te zetten op reclame, boort LinkedIn een markt aan waarin het nog kan groeien.