LinkedIn breidt zijn chatopties uit met de mogelijkheid om te zien wie van je connecties online is. Wie dit niet wil tonen, moet de functie uitzetten.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
LinkedIn Messaging, het chatgedeelte van de LinkedIn-app, toont sinds kort je ‘onlinestatus’. Je connecties kunnen via de functie zien of je online bent of mobiel beschikbaar bent om een bericht te lezen, net zoals dit bijvoorbeeld ook bij Facebook werkt. De optie is opt-out: standaard staat onlinestatus aan in de mobiele app en op desktop. Wil je niet dat je contacten weten wanneer je online bent, dan kan je de functie uitschakelen in de instellingen. Je kan ook voor specifiek personen je status verbergen.
 

Onlinestatus

Om te controleren of de nieuwe functie voor jou al actief is, hoef je enkel het chat-onderdeel open te zetten. Je krijgt normaal een melding te zien wanneer onlinestatus geactiveerd is. Er zijn diverse statusfases. Een volledige groen cirkel als onlinestatus laat zien dat een contact op de LinkedIn-app zit en een bericht meteen kan lezen wanneer je dit stuurt. Een groene cirkel met een wit bolletje wijst erop dat de persoon op dat moment de app niet actief gebruikt, maar wel pushmeldingen heeft aanstaan. Een cirkel zonder kleur duidt aan dat de persoon de LinkedIn-app heeft afgesloten, of de status-optie heeft uitgeschakeld.
 

Uitschakelen

Wie zijn onlinestatus niet wil tonen, moet naar de instellingen gaan. Afhankelijk van of je op mobiel of op desktop zit, open je die door op je profiel-icoon te klikken op de startpagina en vervolgens op het instellingen-wiel te klikken of het menu te selecteren in de lijst. Ga naar het privacy-onderdeel en klik op profielprivacy om deze te veranderen via Onlinestatus beheren. Hier kan je de optie in- en uitschakelen. De wijziging zal binnen 30 minuten worden uitgevoerd. Zet je de optie uit, dan zal je ook zelf niet kunnen zien wie online is van je contacten.
 
Microsoft wil de functie de komende weken naar alle LinkedIn-gebruikers uitrollen.