google-glass

Dankzij een hernieuwde interesse van de professionele markt is het geflopte gadget aan een tweede leven begonnen. Maar dat betekent niet dat het dit keer wel volledig zal doorbreken.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Het Google Glass Enterprise Edition geeft een tweede leven aan het gadget dat ooit spectaculair flopte. Dit keer richt de zoekgigant zich niet op de man in de straat, maar op de man in de fabriek. Als we het narratief mogen geloven dat Google ophangt, is de slimme bril in werkelijkheid terug van nooit weggeweest.
 
De voorbije maanden werd het gadget namelijk uitgebreid getest in verschillende sectoren, en neemt het nu een doorstart met grote klanten als DHL en Boeing. Bedrijven in de transport-, logistieke en productiesectoren zijn dan ook het meest gebaat bij het gebruik van augmented reality. Aangezien de bril de productiviteit wezenlijk kan opkrikken, en aangezien modegevoeligheid in een professionele sfeer als deze geen rol speelt, kan hij hier een stevige voet aan grond krijgen.
 
Op termijn zou een investering in het vernieuwde Google Glass weleens de moeite kunnen zijn. Google zet namelijk steeds meer in op zijn cloudplatform. Als het de integratie van zijn bril in dat platform voldoende stabiel kan volbrengen, kan het Glass een sterke meerwaarde betekenen.
 
Google positioneert zijn Glass in een markt die heel snel heel competitief kan worden. Niet alleen werkt Lenovo aan zijn eigen variant van de slimme bril, maar voornamelijk Microsoft staat erg dicht bij de uitgebreide lancering van zijn Hololens. Wie deze strijd zal winnen, zal dat doen door de beste integratie aan te bieden in zowel de markt als per bedrijf.