Welke impact hebben sociale media op bedrijfsveiligheid?

Werknemers zijn de zwakste schakels in de beveiliging van een onderneming. Gooi sociale media in de mix en het kan helemaal fout lopen. Een analyse in vijf vragen.

Sociale media hebben over de jaren een enorme invloed uitgeoefend op ons sociale leven, maar evengoed op ons professionele. Aangezien werknemers nog steeds de zwakste schakels zijn in het beveiligingsproces van een onderneming, kan het geen kwaad om de invloed van sociale media op security eens onder de loep te nemen.

Vormen sociale media een bedreiging?

Sociale media zijn eerst en vooral een troef voor elke onderneming die zich bewust is van veranderende tijden. Wie het goed speelt, kan hier een groot deel van zijn publiek bereiken. Dat neemt natuurlijk niet weg dat het publiek wel eens meer te weten kan komen dan strikt noodzakelijk. Bijvoorbeeld: een Facebook-account wordt beheerd door een medewerker, die waarschijnlijk tegelijk is ingelogd op zijn persoonlijke account. Een vergissing is snel gebeurd, waardoor persoonlijke informatie snel erg breed wordt gedeeld. Daarnaast kan een kwaadwilligaard via een persoonlijke account makkelijk het bedrijfsaccount binnendringen, waar die dan heel wat gevoelige informatie kan winnen.

Is sociale media een zwakke plek?

Het hoeft niet per se zo te zijn, maar het is het wel. Phishing-campagnes krijgen een heel nieuwe dimensie als ze worden gekoppeld aan het gebruik van sociale media. Een medewerker die nog geen LinkedIn-account heeft, kan makkelijk worden geïmiteerd, waardoor collega’s van het slachtoffer al snel bedrijfsgeheimen kunnen verklappen. Het klinkt vergezocht, maar komt veel vaker voor dan je denkt.

Kan je zo’n manoeuvre tegenhouden?

Moeilijk. Iedereen kan het net op om zich daar uit te geven voor iemand anders. Aangezien een onderneming voor een stuk leeft van zijn imago, is het een koud kunstje om dat te verpesten. Een negatief imago kweken is makkelijk, het weer omkeren heel wat moeilijker. Daarnaast moet je onthouden dat zelfs Mark Zuckerberg nog niet zo lang geleden gehackt werd op alle sociale media behalve Facebook. Hij mocht van geluk spreken dat de hacker in kwestie ethische beweegredenen had.

Wat kan je ertegen doen?

De allereerste stap hoort het opstellen van een streng en rigide beleid te zijn. Wie de sociale media-accounts beheert, moet dat doen volgens strenge regels die controleerbaar zijn en volledig losstaan van eventuele persoonlijke accounts. Sterke wachtwoorden of wachtwoordzinnen spreken voor zich, en mogen niet worden onderschat. Daarnaast kan het zinvol zijn om in de gaten te houden waar, door wie en waarom een merk wordt aangehaald op het platform. Vaak geeft dat een indicatie van diens positie op dat moment; gebruik die informatie om je volgende stap te plannen.

Zijn sociale media de verantwoordelijkheid van de werkgever?

Kort gezegd: ja. Een werknemer kan in de fout gaan, maar naar buiten toe zal het de werkgever zijn die erop wordt afgerekend. Ook intern komt het aan op de verantwoordelijke om een probleem op te lossen. Daarom is het belangrijk dat werknemers steeds goed geïnformeerd zijn, zowel over de mogelijkheden van sociale media als over het beleid van zijn werkgever. Opleidingen zijn steeds nuttig.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business