Baidu werkt samen met 50 bedrijven aan autonome wagens. Onder andere Bosch en Nvidia scharen zich achter Apollo.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Baidu onthulde in april het Apollo-platform, een open groep die werkt aan de technologie achter autonome wagens. Het Chinese bedrijf wil via deze weg alle functies van een zelfrijdende auto creëren, gaande van clouddiensten tot obstakelperceptie. Baidu start Apollo nu officieel en heeft 50 partners die het bedrijf helpen bij het maken van de ultieme autonome wagen.
 
“Apollo is een belangrijke stap voor de auto-industrie,” vertelt Qi Lu van Baidu over het Apollo-programma. “Het is in essentie de Android voor de autonome wagenindustrie, maar opener en krachtiger.”
 

Gradueel

Tot de leden van Apollo behoren autofabrikanten, zoals Chery Automobile en componentleveranciers, zoals Nvidia en Bosch. Verder kan je in de lijst start-ups, zoals Horizon Robotics, en carpoolbedrijven als Grab Taxi terugvinden. Ook universiteiten en lokale overheden, waaronder Shanghai en Beijing, werken mee aan het initiatief.
 
Baidu wil gradueel te werk gaan. Vanaf deze maand test het autonome wagens in beperkte gebieden. Tegen het einde van 2020 hoopt het bedrijf zijn auto’s ook op snelwegen en in steden te kunnen gebruiken. “Door nauwe samenwerking met elke speler in de industrie zijn we effectiever in het bouwen van een nieuw en compleet autonoom rij-ecosysteem,” vertelt Pradeep Gupta van Nvidia.
 

Samenwerkingen

De samenwerking tussen Baidu en Nvidia is niets nieuws. De bedrijven kondigden in september 2016 aan dat ze samen zouden gaan werken. Hierbij willen de firma’s het computerplatform voor autonoom rijden van Nvidia combineren met de cloud- en mappingtechnologie van Baidu. De bedrijven hebben al zelfrijdende wagens getest in Oost-China.
 
Bovendien tekende Baidu al een overeenkomst met de Bosch Group en kaartleveranciers AutoNavi en NavInfo in april. Baidu hoopt met de hulp van deze firma’s gedetailleerde kaarten te kunnen maken. Het Chinese bedrijf is ervan overtuigd dat deze kaarten noodzakelijk zijn om autonome wagens mogelijk te maken.