Nieuws

Ook Amerikaanse bedrijven worstelen met GDPR-wetgeving

Minder dan een jaar voor de GDPR-regelgeving van kracht gaat, zijn het niet alleen Europese bedrijven die moeite hebben met de deadline. Ook in de VS zwoegen bedrijven om aan de regels te voldoen.

 
Ook in de Verenigde Staten laat de deadline van de General Data Protection Regulation (GDPR) zich voelen. Amerikaanse bedrijven die omgaan met Europese klanten, moeten zich aan dezelfde regelgeving houden als hun Europese concurrenten. Ook zij moeten dus nakijken of data van Europeanen wel in Europa wordt bewaard, en of de toepasbare privacyregels wel voldoende in acht worden genomen.
 
97 procent van de Amerikaanse bedrijven plant onder andere daarom zijn investering in privacy op te krikken, volgens cijfers van Venturebeat. Terzelfdertijd moet 61 procent van de professionals verantwoordelijk voor privacy in hun organisatie toegeven dat ze nog maar nauwelijks actie hebben ondernomen om GDPR-compliant te worden. 99 procent van de ondervraagde denkt extra hulp nodig te hebben om zijn zaken tijdig op orde te krijgen.
 
Echt verrassend is dat niet. Gartner vermoedt dat de helft van alle betrokken bedrijven niet zal voldoen aan de wetgeving wanneer die in mei 2018 van kracht gaat. Toch begint ook in de VS het besef te groeien dat het tijd is voor actie. Bovendien lijken veel bedrijven de Europese wetgeving te verwelkomen.
 

Veilig zelfreguleren

De GDPR heeft de ambitie om binnen Europa een eenzijdig privacybeleid mogelijk te maken. In de VS, waar de privacyverwachtingen sowieso al lager liggen, bestaat een dergelijke regelgeving niet. Bedrijven worden verondersteld zichzelf zo goed mogelijk te reguleren. De GDPR zal ook over de oceaan een watervaleffect creëren dat die zelfregulatie op gang kan trekken. Alle grote bedrijven met klanten in de Europese Unie moeten immers voldoen aan de nieuwe regels. Als die techreuzen samen werken met partners, moeten ook die partners GDPR-compliant zijn. Een enorm stuk van de Amerikaanse technologiemarkt wordt zo getroffen door de Europese regelgeving.
 
Het resultaat is een incentive voor bedrijven om zich de regels eigen te maken, zonder dat ze moeten vrezen om oneerlijke concurrentie van hun buren die geen zier om privacy geven. Onder Europese impuls moet iedereen zich immers aan de zelfde regels houden.
 
Eén ding lijkt wel als een paal boven water te staan: hoewel zowel Europese als internationale bedrijven intussen de ernst van de komst van de GDPR in zien, zullen er nog heel veel niet klaar zijn met het implementeren van de nodige veranderingen op D-day. Misschien willen bevoegde instanties mild zijn in de eerste periode na het van kracht worden van de wet, maar dat zal burgers of belangenorganisaties niet beletten om een bedrijf voor de rechter te slepen. Of dat een probleem wordt, zullen bedrijven wereldwijd samen ontdekken vanaf volgend jaar.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business