Nieuws

Microsoft geeft toe: Windows schakelt soms antivirus uit

Windows 10 zette geïnstalleerde antivirussoftware op non-actief ten voordele van Windows Defender, zo erkent Microsoft. Het bedrijf is momenteel verwikkeld in een juridische strijd met Kaspersky rond misbruik van zijn marktpositie.

Tijdens de Creators Update is het voorgevallen dat Windows 10 een antivirusprogramma stopzette, zo stelt Rob Lefferts, directeur van program management en security bij Microsoft. Lefferts deed de uitspraak in een tekst die de acties van het bedrijf verdedigt.

De woorden van Lefferts zijn een zijdelingse reactie op een nieuwe klacht die Microsoft moet verwerken. Securityfirma Kaspersky beschuldigt het bedrijf ervan dat het zijn dominante positie misbruikt om Windows Defender te bevoordelen, en heeft daarvoor begin deze maand een klacht ingediend bij de Europese Commissie. Microsoft heeft nog niet officieel gereageerd op de juridische zet. In plaats daarvan publiceerde het bedrijf gisteren een blogbericht waarin het alle inspanningen detailleert die het zich getroost om samen te werken met antivirusontwikkelaars, zonder daarbij Kaspersky of diens klacht te vernoemen.

Gewikte woorden

“Microsoft ondersteunt een rijk ecosysteem van security partners, die elk malware en ransomware aanvallen vanuit verschillende invalshoeken, en we blijven werken met security partners om dat te ondersteunen,” verklaart Lefferts. Hij ontkent dat Windows Defender zelf scans doet zonder de expliciete toestemming van klanten, en dat het bedrijf “actieve en geüpdate” antivirussen zonder tussenkomst van Windows laat lopen.

Wel geeft hij met erg gewikte woorden toe dat er tijdens de uitrol van de Windows 10 Creators Update enkele compatibiliteitsproblemen waren waardoor bepaalde antivirussen tijdelijk uitgeschakeld moesten worden. Maar Lefferts beklemtoont dat dit altijd in samenwerking met de ontwikkelaars gebeurde. “Voor het kleine aantal applicaties dat een update nodig had, bouwden we specifiek een functie die de klant zou aanmoedigen om een nieuwe versie van de antivirus te installeren na de [creators] update. Om dit te doen, moesten we tijdelijk enkele delen van de antivirussoftware uitschakelen bij de start van de update. We deden dit werk in samenwerking met de antivirusfirma’s.”

Het valt te betwijfelen of Lefferts verklaringen Kaspersky op andere gedachten zal brengen. Het bedrijf zette bij het indienen van de klacht erg duidelijk zijn problemen met de houding van het bedrijf uiteen. Kaspersky erkende dat Microsoft moeite deed om enkele van de pijnpunten aan te pakken, maar dat het bedrijf uiteindelijk niet ver genoeg ging om eerlijke concurrentie mogelijk te maken.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business