Apple Business Chat moet bedrijven in staat stellen een eenvoudig aanspreekpunt uit te rollen vanwaar klanten meteen in contact kunnen komen met een medewerker.

Advertentie

 
Tussen alle nieuwigheden op Apples WWDC sloop de introductie van Business Chat haast onopgemerkt voorbij. Apple introduceert met de nieuwe dienst een soort zakelijke versie van iMessage, waarmee klanten eenvoudig via chat contact kunnen leggen met de helpdesk van een bedrijf.
 
Apple werpt zich met Business Chat voluit op de klantendienst van bedrijven. In dat opzicht blijft het geassocieerde ecosysteem verrassend gesloten. Klanten kunnen een bedrijf enkel via Business Chat contacteren als ze een Apple-product bezitten. Het is de bedoeling dat bedrijven vindbaar zijn voor klanten via Safari, Maps, Spotlight en Siri. Business Chat zal bovendien werken op de iPhone, de iPad en zelfs de Apple Watch.
 

Niet nieuw

Het systeem doet denken aan chatfunctionaliteit die veel vooral grotere bedrijven al enige tijd zelf uitgerold hebben. Denk maar aan de helpdesk van Microsoft, waar je in enkele seconden een medewerker via een chatvenster kan vastklampen.
 
Microsoft zelf biedt trouwens een gelijkaardige dienst aan als Business Chat. Tijdens Build introduceerde de Apple-concurrent een nieuwe Skype-functionaliteit waarmee bedrijven de chatfunctie van de dienst in hun officiële website kunnen integreren. Bovendien werkt de chatfunctie samen met een bot, zodat mensen die via Bing naar een bedrijfswebsite zoeken meteen aan de computer specifieke vragen kunnen stellen, zonder dat ze door de website naar het antwoord kunnen zoeken. Microsofts Chatbot-functie bestaat momenteel alleen maar in Seattle in de VS, maar zou in de toekomst ook naar ons komen.
 
Ook WhatsApp wil zijn chatprogramma een zakelijk smaakje geven. Vorig jaar al liet de dienst, die eigendom is van Facebook, weten dat ze een platform wilde uitrollen waarmee bedrijven eenvoudig in contact kunnen treden met klanten en vice versa. Een aanpassing in de privacyvoorwaarden die een dergelijk platform moest mogelijk maken, zorgde toen nog voor onnodig veel commotie.
 
Wanneer Business Chat precies op het toneel verschijnt, weten we niet. Apple rolt de functie officieel vrijdag uit op zijn ontwikkelaarsconferentie. Dan pas zullen we ontdekken in welke mate het nieuwe product opgewassen is tegen de concurrentie.