SAP komt terug op boetes voor gebruik eigen data

Nadat SAP geld eiste van twee eigen klanten voor het gebruik van zelf gegenereerde data in andere applicaties, past de ERP-reus zijn licentieregeling aan.

 
SAP maakt zijn licentiesysteem overzichtelijker. Dat is broodnodig. De ERP-specialist ligt momenteel in de clinch met twee klanten omwille van een licentiedispuut dat SAP zelf niet noodzakelijk in een goed daglicht stelt. SAP wil 55 miljoen pond van het Britse Diageo en 600 miljoen dollar van Anheuser-Bush in twee gelijkaardige zaken. In beide gevallen eist het bedrijf extra licentiegeld omdat de klanten data gegenereerd door SAP-applicaties gebruikten in andere applicaties. Beide klanten hebben een SAP-licentie, het probleem schuilt in het gebruik van de gegenereerde data door andere niet-SAP-software.
 
Na negatieve reacties gaat SAP zijn licentiemodel nu aanpassen. Wie data genereert met een SAP-app, kan die voortaan gratis gebruiken hoe hij maar wil zolang de gegevens het bedrijf niet verlaten. Verlaat de data het bedrijf wel, dan rekent SAP kosten aan gebaseerd op de hoeveelheid gegevens die derden ter beschikking hebben. Wie licentiekosten betaalt voor een SAP-app, mag binnen het eigen bedrijf dus doen met de data wat hij wil. Klanten zullen bestaande licenties vlot kunnen overzetten naar het nieuwe model. Dat zal op zijn beurt rechtszaken zoals tegen Anheuser-Bush en Diageo onmogelijk maken.
 
Hoewel het eenvoudigere model een goede zaak is, kan je bedenken dat het verholpen probleem vooral een niche treft. In de praktijk is het niet eenvoudig om een database gegenereerd door een SAP-applicatie te gebruiken zonder die applicatie zelf aan te spreken. Zelfs wanneer de data naar een andere app gaat, maakt die meestal gebruik van een SAP-API: een soort toegangspoort tot de data. Wie SAP na het genereren van gegevens helemaal buiten spel wil zetten, moet heeft veel moeite investeren in eigen software die met de gegenereerde data op kan.
 
Je kan de herwerking van het licentiesysteem dan ook zien als een PR-zet in de nasleep van het negatieve imago dat de claims tegen Diageo en Anheuser-Bush met zich meebracht. Bovendien is het interessant voor SAP om transparanter te zijn over zijn licentiesysteem in het licht van opkomende concurrentie.

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business