Als webwinkelbeheerder ben je voortdurend op zoek naar mogelijkheden om de inkomsten van je webshop verder te vergroten. Zo zou je de marges op producten kunnen verhogen, zou je voor een uitbreiding van je assortiment kunnen kiezen, enzovoorts. Een van de mogelijkheden die je hierbij hebt, is het aanbieden van cadeaukaarten aan klanten. Er zijn […]

Advertentie

Als webwinkelbeheerder ben je voortdurend op zoek naar mogelijkheden om de inkomsten van je webshop verder te vergroten. Zo zou je de marges op producten kunnen verhogen, zou je voor een uitbreiding van je assortiment kunnen kiezen, enzovoorts. Een van de mogelijkheden die je hierbij hebt, is het aanbieden van cadeaukaarten aan klanten. Er zijn verschillende redenen te bedenken, die maken dat het verkopen van cadeaukaarten heel aantrekkelijk kan zijn voor een bedrijf. In dit artikel gaan we dieper in op de voordelen van het verkopen van cadeaukaarten.

Cadeaukaarten kunnen “JIT” besteld worden

Just-in-Time is hot voor webwinkeleigenaren! Je wilt immers een zo klein mogelijke voorraad aanhouden, om de kosten voor de opslag van je voorraad te beperken. Des te lager de kosten immers zijn, des te hoger is je winst. Het verkopen van cadeaukaarten sluit naadloos aan bij deze strategie. Voor de verkoop van cadeaukaarten hoef je zelf immers geen cadeaukaarten op voorraad te hebben. Een koppeling met een verkooppunt van cadeaukaarten maakt dat dit proces automatisch verloopt. In ruil voor het doorsturen van de order krijg je vaak een bepaalde commissie over de verkoopprijs van een cadeaukaart. Mocht je een kleinere webwinkel hebben, dan kun je natuurlijk alsnog besluiten om de cadeaukaarten op voorraad te nemen.

Breed scala aan cadeaukaarten

Een ander voordeel aan cadeaukaarten is dat deze cadeaukaarten in tal van verschillende soorten worden aangeboden. Zo heb je cadeaukaarten voor een weekendje weg met het hele gezin, een cadeaukaart voor een avondje borrelen, enzovoorts. Op deze manier kun je altijd cadeaukaarten aan je aanbod toevoegen, die aansluiten bij de rest van de producten in je assortiment. Cadeaukaarten voor een hotelovernachting passen bijvoorbeeld goed bij een winkel met handdoeken, washandjes, enzovoorts. Met deze producten kun je van je eigen badkamer immers een hotelbadkamer maken!

Voeg prepaidkaarten voor gameconsoles aan je aanbod toe

Voortbordurend op de diversiteit aan cadeaukaarten die tegenwoordig worden aangeboden, is ook het bekijken van prepaidkaarten voor gameconsoles de moeite waard. Denk aan de prepaidkaarten die bijvoorbeeld voor een Playstation, Xbox of Nintendo-apparaten worden aangeboden. Met deze prepaidkaarten geef je bezoekers van je webwinkel de mogelijkheid om hun games voortaan direct op hun gameconsole te kopen. Dergelijke prepaidkaarten zijn onder meer interessant voor webwinkels met accessoires voor gameconsoles, of webwinkels die spellen verkopen. Zo bedien je twee kanten van de markt: gamers die voor een fysiek spelhoesje gaan en gamers die hun spellen liever digitaal kopen.

Kleine kans op retourneringen

Een derde reden om het aanbieden van cadeaukaarten te overwegen, is het feit dat de kans op retourneringen erg klein is. Dit zou alleen mogelijk zijn, wanneer je fysieke cadeaukaarten naar mensen verstuurt. Gebruikelijker is het echter dat je de code direct aan de klant verstrekt, zodat een klant zijn of haar tegoed direct kan gebruiken. Daarbij geldt dat een retourzending alleen mogelijk is, als een klant de code op de cadeaukaart nog niet open heeft gekrast.

Verschillende voordelen aan cadeaukaarten

Kortom, in dit artikel zijn verschillende redenen aangehaald om de verkoop van cadeaukaarten in je webwinkel te overwegen. Cadeaukaarten kunnen voor een breed publiek interessant zijn en zijn erg eenvoudig in je assortiment in te passen.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here