Het afgelopen jaar legden cybercriminelen Belgische particulieren in de luren voor bijna 2 miljoen euro. De geleden schade wordt nog groter wanneer we bedrijven in rekening brengen.

Advertentie

 
In 2016 gingen internetfraudeurs in België aan de haal met 3.050.599 euro. Zo’n 1.128.156 euro daarvan was afkomstig van bedrijven. Dat weet Het Nieuwsblad naar aanleiding van een vraag van N-VA-parlementslid Goedele Uytersprot. De cijfers zijn afkomstig van het meldpunt voor fraudebestrijding dat in februari van 2016 werd opgericht. De werkelijk geleden schade ligt vermoedelijk hoger, aangezien niet iedereen die melding maakt van digitale fraude ook communiceert over het bedrag dat verloren gaat.

7.000 klachten

In totaal rolden er sinds de oprichting van het meldpunt bijna 7.000 klachten binnen. Bijna 14 procent van de meldingen werd gedaan door bedrijven, de rest kwam van particulieren. De gebruikte methoden verschillen van geval tot geval. Phishing blijft echter een populaire aanvalsvector. Al te vaak overtuigen criminelen nietsvermoedende slachtoffers om zelf bijvoorbeeld hun inloggegevens prijs te geven, met alle gevolgen van dien. Vervalste facturen, mails en echt ogende websites waarop gebruikers hun beveiligingsgegevens invoeren, zijn andere populaire technieken.

Sensibiliseren

Bedrijven worstelen steeds meer met phishing-aanvallen, omdat de impact van een relatief kleine aanval enorm groot kan zijn: één werknemer kan het bedrijf veel geld kosten indien ze ingaan op het foute voorstel. Het Centrum voor Cybersecurity België maakte daarom eerder dit jaar een gratis trainingkit beschikbaar die kmo’s de tools biedt om een sensibiliseringscampagne op te zetten binnen het bedrijf.
 
//www.smartbiz.be/qa/168689/qa-zo-herken-je-een-phishing-aanval/

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here