Walmart gaat de directe concurrentie aan met Alibaba en JD.com door een nieuw supermarktconcept met technologische inslag te lanceren in China.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Het gevecht om de supermarktklant wordt in China met technologische midddelen gestreden. De Amerikaanse supermarktketen Walmart – in eigen land vooral bekend als budgetketen – lanceert in China een nieuw winkelconcept: ‘Walmart Huixian’. Klanten kunnen in de Huixian-vestigingen kassaloos winkelen en de gedane boodschappen binnen een halfuur aan huis geleverd krijgen. Een eerste winkel met het concept heeft zijn deuren geopend in grootstad Shenzen.

Walmart heeft momenteel zo’n 400 winkels in China, voor het grootste deel klassieke super- en hypermarkten. Het nieuwe winkelconcept gaat uit van een beperkte ruimte van zo’n 1.200 vierkante meter, wat 10 keer kleiner is dan de gemiddelde Walmart-winkel. In de winkel worden voornamelijk verse producten aangeboden. 90 procent van de artikels zijn ook te bestellen via het online platform dat Walmart gebruikt, JD Daojia.

Klanten kunnen de producten die ze meenemen zelf inscannen en gebruik maken van de populaire app WeChat om hun boodschappen via hun smartphone af te rekenen. Wie online bestelt kan binnen een straal van 2 kilomter zijn boodschappen binnen het half uur verwachten. De leveringen worden uitgevoerd door JD.com, dat zowel partner als concurrent is van Walmart.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here