Nieuws

Dropbox vraagt meer geld voor minder opslagruimte

De zakelijke formules van cloudopslagdienst Dropbox bieden minder waarde voor hun geld dan één jaar geleden, waardoor sommige kmo's beter af zijn met een particulier abonnement.

 
Eind januari vernieuwde Dropbox hun aanbod in de cloud. De bestaande zakelijke abonnementen maakten plaats voor drie nieuwe formules: Standard, Advanced en Enterprise. Niet alleen werd de opzet veranderd, ook de prijzen werden aangepast. Voor de nieuwe formules betaal je meer voor minder.

Opslagruimte om te delen

Dat merkte ZDNet.com-journalist David Gewirtz voor het eerst op. Hij vergeleek de huidige opties met die van vorig jaar en concludeerde dat Dropbox-gebruikers nu een stuk meer moeten neertellen. Het grootste verschil is merkbaar in de Standard- en Advanced-plannen. Vorig jaar kreeg je voor 750 dollar een jaar lang ongelimiteerde opslagruimte voor vijf zakelijke gebruikers. Kies je voor de Standard-formule dan betaal je weliswaar hetzelfde, maar krijgen die vijf gebruikers nu maar 2 TB aan gezamenlijke opslagruimte. Het is zelfs goedkoper om een particulier abonnement te kopen, aangezien je daarmee voor een jaar 99 dollar betaalt voor 1 TB per gebruiker. Voor vijf gebruikers wordt dat 495 dollar, waarbij je 5 TB krijgt in plaats van 2 TB om te delen.
 
De ongelimiteerde opslagruimte waar bedrijven vroeger van konden genieten, is wel nog beschikbaar in de iets duurdere Advanced-formule. Per jaar betaal je 240 dollar voor elke gebruiker; voor vijf gebruikers hoest je maar liefst 1.200 dollar op, terwijl die ongelimiteerde ruimte in de vorige zakelijke formule maar 750 dollar kostte.
[related_article id=”169709″] Kijken we naar de europrijzen van de Dropbox-abonnementen, dan liggen die iets lager. Het Standard-abonnement kost jaarlijks zo’n 120 euro per gebruiker – indien je meteen een jaarabonnement afsluit – terwijl in de VS 150 dollar wordt gevraagd, omgerekend zo’n 141 euro. Dat betekent dat gebruikers buiten de VS zo’n 20 euro besparen per jaar, per gebruiker.

Particulier abonnement?

Gewirtz meldt tot slot dat een belangrijke functie werd gekortwiekt. Alle zakelijke Dropbox-abonnementen waren inclusief ‘Extended Version History’, waardoor bestanden tot één jaar terug konden worden hersteld. In de nieuwe abonnementen werd die periode echter ingekort tot 120 dagen. Een verlenging van die periode tegen betaling, wat bijvoorbeeld wel mogelijk is in een particulier abonnement, is bovendien niet mogelijk.
 
Dat Dropbox snoeit in functionaliteit, maar niet in prijs, kan ervoor zorgen dat een particulier abonnement interessanter wordt voor organisaties, zeker met een klein aantal gebruikers. “Ja, je verliest bijkomende teammanagement-functies, maar die functies worden alleen relevant als je genoeg opslagruimte hebt om je job te doen,” besluit Gewirtz.
 
//www.smartbiz.be/nieuws/169698/cloudopslagdiensten-belg-data-cloud/

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business