Google Chromebooks die in 2017 of later uit worden gebracht, zullen Android-apps ondersteunen. De feature werd al in mei 2016 aangekondigd, en wordt nu in praktijk gebracht.

Als een van de eerste retailers schakelt Ocado artficiële intelligentie in om frauduleuze bestellingen te identificeren.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Met behulp van artificiële intelligentie speurt de Britse supermarkt Ocado sinds kort naar oplichters bij de orders die het binnenkrijgt. De injectie van AI in het systeem moet ervoor zorgen dat het beter kan voorspellen welke van de bestellingen niet pluis zijn.

Klantvriendelijker

De komst van AI moet Ocado niet alleen beter beschermen tegen fraude, het zal ook de gebruikservaring van legitieme klanten opkrikken. “Je moet onthouden dat fraude hier een deel van is maar dat het erg zeldzaam is – ongeveer één op duizend bestellingen,” stelt Roland Plaszowski, hoofd van retail systems bij Ocado.

Het nieuwe detectiesysteem moet niet alleen de financiële schade beperken, maar er ook voor zorgen dat klanten niet foutief worden aangeduid als frauduleus. Hun bestelling wordt dan immers verwijderd, wat niet meteen de beste ervaring oplevert. Ocado heeft er dus ook vanuit een marketingstandpunt baat bij om het systeem te verfijnen met behulp van AI.

Leren

Het voordeel van Ocado is dat het een pure online speler is: alle bestellingen komen via de website binnen. Dat laat de supermarkt toe om zijn detectie-systeem op alle transacties los te laten. Data van een transactie worden door de AI in de cloud geanalyseerd en nagekeken op verdachte patronen. Het voordeel van artificiële intelligentie is dat deze kan leren uit de data die het krijgt en daardoor zelf nieuwe frauduleuze patronen kan oppikken. Traditionele detectie-systemen werken op basis van geprogrammeerde patronen waar ze naar op zoek gaan, en kunnen dus niet anticiperen op veranderende strategieën van oplichters.

Het opsporen van fraude is niet het enige aspect waarin Ocado innoveert. De Britse online supermarkt zet ook sterk in op het automatiseren van zijn warenhuis en ontwikkelde daarvoor verschillende vooruitstrevende robot-toepassingen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here