Om de sterke groei in click & collect-bestellingen op te vangen gebruikt Zara sinds kort robots in enkele van zijn winkels.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Zara’s online click & collect-service is zo populair dat de modeketen zich genoodzaakt ziet om bij bepaalde ophaalpunten robots in te zetten om de orders te verwerken. Dat rapporteert The Wall Street Journal.

Click & collect is een gangbare service bij modewinkels: klanten bestellen via de webshop een kledingstuk en komen het in een fysieke winkel ophalen. Zo spaart een klant leveringskosten uit en hoeft ook de fabrikant geen aparte koerier in te schakelen. Bij Zara is de dienst echter zo populair dat het in bepaalde winkels lange wachtrijen creëert.

Om dat pijnpunt weg te werken wil Zara enkele van zijn ophaalpunten automatiseren. Onder andere in winkels in A Coruña (Spanje) en in Londen zijn robots al aan het werk gezet. Klanten scannen of tikken een afhaalcode in, en de robot gaat in het magazijn op zoek naar het bijhorende pakketje. Inditex, het moederbedrijf van Zara, liet eind 2017 al verstaan dat het plannen had om bepaalde ophaalpunten te automatiseren. Een derde van de online bestellingen die Zara verwerkt worden in de winkel opgehaald. Zara zet sterk in op omnichannel-toepassingen. Zo opende het onlangs een winkel waar klanten enkel online bestellingen kunnen plaatsen.

1 REACTIE

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here