Een slim winkelwagentje maakt het aanschuiven aan de kassa overbodig in een Nieuw-Zeelandse supermarkt. Boodschappen doen was nog nooit zo makkelijk.

Advertentie

Nu kassaloos winkelen in de kijker werd gezet, springen meer en meer retailers op de kar. Zo test Foodstuffs, een supermarktketen in Nieuw-Zeeland, een slimme winkelwagen: Smartcart. Wanneer bezoekers producten in het wagentje leggen, worden de items automatisch gescand. Een ingebouwde camera registreert de producten die in de kar worden gelegd, en kan eveneens detecteren wanneer items worden teruggelegd.

Het overzicht van de boodschappen in de kar, kunnen klanten raadplegen in een mobiele app. Ben je klaar met winkelen, dan bevestig je in de app en worden je boodschappen automatisch afgerekend met de gekoppelde betaalkaart. Daarna kunnen klanten meteen buitenwandelen met hun aankopen.

Een proefperiode moet uitwijzen of Smartcart positief wordt ontvangen door bezoekers. Ook in dat geval blijft de reguliere kassa nog bestaan, hoewel sommige kassamedewerkers misschien een andere rol krijgt toegewezen, zegt Peter Muggleston, de CIO van de supermarktketen. “We geven klanten meer opties door een derde betaalmethode aan te bieden, en als dat nodig blijkt te zijn, zullen we kassapersoneel opnieuw inzetten op de winkelvloer om advies te geven en klanten te helpen.”

Het afgelopen jaar proberen steeds meer retailers een alternatief ontdekken voor het meest gehate deel van de supermarkt: de wachtrij aan de kassa. Albert Heijn test nu al een gelijkaardige winkelmethode in enkele van zijn AH to go-filialen, terwijl Amazon zijn eerste kassaloze filiaal opende in Seattle. Deze week werd bekend dat ook Spar een app in het leven riep om producten te scannen en mobiel af te rekenen.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here