Microsoft krijgt het zwaar te verduren: opnieuw waren online diensten als Skype en Azure ontoegankelijk voor gebruikers over de hele wereld.

Advertentie

 
Rond 7 uur gisterenavond begonnen de klachten binnen te stromen: gebruikers ondervonden problemen bij het inloggen bij verschillende Microsoft-services. Onder andere OneDrive, Skype, Outlook, Azure, de Windows Store en het gameplatform Xbox Live toonden foutmeldingen tijdens het inlogproces.

OneDrive nog steeds ontoegankelijk

De storing was vooral merkbaar in de Verenigde Staten en Noord-Europa, waar duizenden gebruikers foutrapporten instuurden en hun frustraties uiten op Twitter. Microsoft liet weten aan de problemen te werken via de status-pagina’s van de diensten, maar het duurde nog enkele uren voordat een oplossing voor handen was. Outlook werd iets na 8 uur ‘s avonds weer op gang getrapt, waarna diensten als Skype, Azure, de Windows Store en Xbox Live spoedig volgden. Op moment van schrijven is het probleem nog wel gaande bij Microsofts cloudopslagdienst OneDrive, volgens de melding op de statuspagina.
 

Gesignaleerde problemen bij het inloggen bij OneDrive, volgens DownDetector.

Derde keer

Microsoft heeft niet bekendgemaakt wat de problemen veroorzaakte. Het is voor de gigant uit Redmond al de derde grootschalige storing op enkele weken tijd, nadat eerder deze maand gebruikers gelijkaardige inlogproblemen rapporteerden en ook Microsofts cloud het liet afweten.
 
//www.smartbiz.be/nieuws/168756/ddos-hoe-slecht-beveiligde-iot-toestellen-een-deel-van-het-internet-platlegde/