Op hun jaarlijkse conferentie in Las Vegas onthulde Adobe deze week de Experience Cloud; de nieuwe noemer voor de Marketing, Analytics en Advertising Cloud.


 
De Experience Cloud is daarmee Adobe’s nieuwste toevoeging aan het aanbod van andere ‘Clouds’, zoals de Document Cloud en de Creative Cloud. Het cloudpakket biedt gebruikers de kans om de hele ‘customer journey’ te beheren en reikt bedrijven de tools aan om “uitzonderlijke klantenervaringen” te creëren, aldus het persbericht. Zo is het mogelijk om online marketingcampagnes op te zetten in de marketingmodule, het gedrag van de klant te meten in het analytics-gedeelte en ten slotte op verschillende kanalen te adverteren in de advertentie-component. Op die manier wilt de Cloud weerspiegelen dat het optimaliseren van de klantenervaring geen taak meer is voor de marketeer alleen, bevestigt Kevin Lindsay, hoofd van product marketing voor Adobe Target. “Terwijl we hier dieper op in gaan, kunnen we de personalisatie verder laten reiken in andere delen van het bedrijf,” zei Lindsay tegen ZDNet.com.
 
Adobe is niet de enige speler die nieuwe oplossingen aanreikt om de klantenervaring te sturen. Met het arsenaal treedt Adobe immers op het terrein van onder andere Salesforce en Microsoft; ook zij spelen in op een alles-overkoepelende customer journey en bieden gelijkaardige (cloud)software die de grenzen van het marketingdepartement overschrijdt.
[related_article id=”169774″]

Debuut van Advertising Cloud

De lancering van de Experience Cloud markeert tevens ook de start van de Advertising Cloud. De adverteersoftware in de cloud was eerder een onderdeel van de Marketing Cloud, maar gaat nu op eigen benen staan. De cloudsoftware moet gebruikers bijstaan bij het online én offline adverteren, en kan ook worden gebruikt om advertenties op televisie te beheren. Daarvoor doet Adobe beroep op het recent overgenomen TubeMogul, een Amerikaans advertentieplatform voor pc, mobiel en tv.