A young businessman is using his smartphone to take a selfie

Tinder, maar dan met vacatures, dat is de vernieuwde app van uitzendkantoor Accent. Met Swop kunnen werkzoekenden snel in contact komen met mogelijke werkgevers door, je raadt het al, naar links of rechts te ‘swipen’.

Advertentie

 
De Swop-applicatie richt zich vooral op jongere werkzoekenden, hoewel eigenlijk iedereen ermee aan de slag kan. Het volstaat om je persoonlijke gegevens in te vullen en een profielfoto (“of een selfie”) te uploaden, waarna je door het aanbod aan vacatures kan bladeren. Staat een vacature je aan? Dan veeg je naar rechts en word je binnen de 48 uur opgebeld door een Accent-medewerker.
 

Karaoke-cv

Daarnaast zet Accent met een de nieuwste versie van Swop in op video. “De ‘swopper’ hoeft geen CV uit te werken, noch een motivatiebrief,” aldus het persbericht. De app maakt het mogelijk om een videoboodschap opnemen die ze aan een potentiële werkgever kunnen bezorgen, in plaats van de traditionele documenten. Bovendien is het ook mogelijk om je tekst in zo’n video automatisch te genereren. Via de ‘karaoke-cv’ doorlopen de gebruikers enkele vragen – over diploma’s, werkervaring en leeftijd – en verschijnen de nodige gegevens in volzinnen bovenaan het scherm terwijl de camera draait, zoals de liedjesteksten tijdens een karaoke-sessie. Zo kan de gebruiker zich kort voorstellen, zonder veel voorbereidend werk.

Tijdens het opnemen van een karaoke-CV, verschijnt je tekst bovenaan het scherm.

Ook bedrijven die hun vacatures via het platform verspreiden, kunnen een gepersonaliseerde videoboodschap opnemen. Bijna 90 bedrijven zouden hun vacature al verrijkt hebben met een video, waaronder Willy Naessens Group. Op het platform zijn ten slotte circa 4.500 vacatures te vinden, en de app leverde naar verluidt al 1.200 Belgen een job op.
[related_article id=”168705″]

Behoefte van de digital native

“Het idee om solliciteren via deze mobiele toepassing resoluut anders aan te pakken, is onmiddellijk erg goed aangeslagen,” beaamt Nico Vandecaveye, CEO van Accent. “Door te werken met een selfie, swipe-technologie, bedrijfsvideo’s en nu ook video-sollicitaties tonen we niet alleen dat we het voortouw nemen op technologisch vlak, maar verlagen we ook de drempel om te solliciteren.”
“Bovendien sluiten we zo ook naadloos aan op de behoeften van de ‘digital natives’ die eraan gewoon zijn geraakt dat ze alle mogelijke informatie dadelijk op hun scherm te zien krijgen. Ook via Swop krijgen ze veel sneller antwoord dan met de traditionele manier van solliciteren, want de kantoren van Accent bellen kandidaten binnen de 48 uur op. Bedrijven hebben dan weer het voordeel dat ze de talenten van de jongste generatie snel bereiken op een manier die hen erg aanspreekt en hen in het hart raakt.”
 
//www.smartbiz.be/nieuws/168728/belgische-werkgevers-vooral-op-zoek-naar-technische-competenties-rond-data/