Tijdens de eerste dag van zijn Cloud Next conferentie zette Google all zeilen bij om bedrijven warm te maken voor Google Cloud.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Google heeft op het internet de touwtjes strak in handen, maar als cloudbedrijf moet het in het professionele segment opboksen tegen de overheersing van Amazon en Microsoft. Op de eerste dag van zijn Cloud Next-conferentie gaf Google een voorproefje van hoe het zijn concurrenten wil voorbijsteken.
 

Traditionele campagne

In tegenstelling tot de soms erg vooruitstrevende projecten die onder Alphabet ressorteren, is Googles campagneplan voor de cloud verrassend traditioneel. Het bedrijf stelt dat het zijn infrastructuur verder wil uitbouwen en versterken, zodat het naar zijn klanten kan stappen met een betrouwbaar en betaalbaar product.
 
Het binnenhalen van grote en bekende klanten moet die betrouwbaarheid onderstrepen. Dat is ook waar Google de eerste dag van Cloud Next aan wijdde: niet de introductie van nieuwe producten, maar het voorstellen van tevreden klanten. Om die boodschap nog te ondersteunen, namen ook CEO Sundar Pichai en voorzitter Eric Schmidt het woord op het cloud-evenement.
 

Investering van 30 miljard

Eric Schmidt hield zijn toespraak simpel: “Rep je nu naar de cloud. Ga gewoon. Er is geen tijd te verliezen.” Ook zijn redenering waarom bedrijven voor dan voor de Google Cloud zouden moeten kiezen, was duidelijk en eenvoudig: “We hebben 30 miljard dollar in dit platform gestoken. Ik weet dit omdat ik het heb goedgekeurd. Waarom zou je dat zelf gaan uitgeven?”
 
De topman haalde in zijn speech Snap, het bedrijf achter de populaire app Snapchat, aan als voorbeeld. Hij beantwoordde de vraag waarom het bedrijf zo snel groeien met zo weinig kapitaal: “Ze gebruikten onze infrastructuur”. Ook de deal die Google onlangs heeft bedongen met Snap kwam ter sprake. Snap zal de komende vijf jaar 2 miljard dollar betalen voor het gebruik van Google Cloud.
 

Databanken

In het verdere verloop van de dag passeerden ook nieuwe klanten HSBC, Colgate, Verizon, eBay en SAP de revue. Die laatste zal zijn enterprise-applicaties naar Google Cloud overhevelen, te beginnen met SAP HANA.
[related_article id=”169739″]
Google richtte zich onlangs nog rechtstreeks tot bedrijven die met big data bezig zijn met de lancering van Cloud Spanner, Googles revolutionaire databanksysteem. Die laatste laat zien dat vooruitstrevend zijn nog altijd in het dna van de zoekgigant zit, zelfs als het om businesstoepassingen gaat.