Het nieuwe computerprogramma waarmee de overheid steunaanvragen voor mensen met een beperking moet verwerken, is structureel kapot. De overheid stelt Capgemini daarom in gebreke.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Het directoraat-generaal voor personen met een handicap werkt al sinds begin dit jaar met een nieuw computersysteem. In de plaats van de zaken te vereenvoudigen, heeft dat systeem de mogelijkheden van het directoraat om snel op steunaanvragen te reageren gekelderd. Werknemers moeten enorme hoeveelheden data opnieuw invoeren, de data verdwijnen van tijd tot tijd in het systeem en soms moeten de werknemers berekeningen zelfs manueel uitvoeren. Er is sprake van onder andere 2 miljoen rekeningnummers die ambtenaren opnieuw in het systeem moeten steken. Al sinds februari trekt het directoraat aan de alarmbel en nu lijkt de overheid ook actie te ondernemen.
 
Zuhal Demir (N-VA), kersvers staatssecretaris bevoegd voor onder andere personen met een beperking, laat op Radio 1 verstaan dat het dossier absolute prioriteit heeft voor haar. Als reactie op de structurele problemen die het systeem lijkt te hebben, heeft ze Capgemini in gebreke gesteld. Dat bedrijf heeft het systeem aangeleverd. “Dat er kinderziektes in een nieuw programma zitten, kan ik begrijpen”, aldus Demir op Radio 1, “maar er zitten structuurfouten in het systeem en dat is onaanvaardbaar.”
 
Capgemini heeft enkele dagen geleden specialisten van IBM gecontacteerd. Zij proberen het nieuwe computersysteem nu te repareren. Hoe lang dat zal duren is niet duidelijk maar Demir hoopt dat het erg snel zal gaan. Ze wil ook dat er een opleiding komt voor de ambtenaren die met de nieuwe software moeten werken maar wist tijdens het gesprek in ‘De Ochtend’ niet te vertellen hoe het komt dat zo’n opleiding nu pas ter sprake komt, terwijl het systeem al sinds januari in voegen is.
 
Tot het probleem is opgelost, bouwt het directoraat generaal een flinke achterstand op. Naar verluidt kan de dienst nauwelijks nieuwe aanvragen verwerken sinds het nieuwe computersysteem is geïnstalleerd. Demir wil er in eerste instantie voor zorgen dat zeker alle uitkeringen tijdig worden uitbetaald.