whatsapp

Whatsapp test momenteel uit of het haalbaar is om bedrijven rechtstreeks met gebruikers op Whatsapp te laten communiceren, en hoe dat het beste aangepakt kan worden.

 
Chatapplicatie Whatsapp heeft wereldwijd meer dan 1 miljard gebruikers, maar nog altijd geen duidelijk verdienmodel. Het bedrijf probeert daar verandering in te brengen door bedrijven te betrekken bij de dienst. Volgens persagenstschap Reuters voert het bedrijf – eigendom van Facebook – momenteel tests uit met een systeem dat bedrijven rechtstreeks in contact brengt met gebruikers van het platform.
 

LinkedIn-model

De tests zitten nog in een vroege fase en zouden uitgevoerd worden met een “handvol” bedrijven die onderdeel uitmaken van de bekende start-up incubator Y Combinator. Een van de pistes die de chatapplicatie zou onderzoeken is het beschikbaar maken van contactdata van zijn gebruikers aan bedrijven voor een kostprijs, vergelijkbaar met wat bijvoorbeeld LinkedIn doet.
 
Reuters stelt dat het bedrijf er erg beducht op is om te voorkomen dat gebruikers opeens spam te verwerken krijgen en op die manier weggejaagd worden. Om de wateren te testen voert Whatsapp daarom ook een enquête uit onder zijn gebruikers over de mogelijkheden om met bedrijven te communiceren op het platform.
 

Geen reclame

Het nieuws over tests komt niet onverwacht: Toen Whatsapp vorig jaar definitief een einde maakte aan het betalen voor de dienst (iets wat gebruikers in de praktijk nooit moesten doen) kondigde het al aan dat het commerciële opties wilde uitbouwen. Het bedrijf beklemtoonde toen dat zijn gebruikers geen toevloed van reclame moesten vrezen.

Nina’s internetleven draait op Windows en Android, haar muziek op een iPod en Spotify. Ze selecteert elke dag het nieuws dat je moet gelezen hebben en schrikt er niet voor terug om ook de zakelijke kant van IT te belichten.