[Whitepaper] Bedrijven passen al enige tijd analytics toe om beter te presteren. Door machine learning toe te passen, kunnen organisaties nog meer voordeel halen uit de data die ze hebben verzameld.

Google pakt terugkerende online advertenties aan: gebruikers kunnen de reclames sinds kort blokkeren. Een logische stap, volgens het bedrijf.

Advertentie

Bijna iedereen heeft het al wel eens meegemaakt: je zoekt een bepaald product op via het internet, en nadien zie je online opeens overal reclame opduiken voor dat product. Google pakt het probleem aan door gebruikers de mogelijkheid te geven om de advertentie in kwestie te verbergen.

Herinneringen verbergen

De optie om reclame te blokkeren biedt Google al enkele jaren aan. Specifiek zal je nu ook “herinnerings”-advertenties kunnen verbergen die proberen in te spelen op het feit dat je een website onlangs hebt bezocht. Daarnaast breidt Google ook de reikwijdte van de functie uit: als je een advertentie op een bepaald toestel blokkeert, zal deze op al je toestellen verdwijnen waar je met je Google-account bent ingelogd. De verbergoptie is te vinden in de advertentie-instellingen van je account. Ook op Youtube en andere Google-diensten zal je in de toekomst de mogelijkheid terugvinden.

Irritatie vermijden

Het lijkt averechts voor Google als advertentiegigant om gebruikers de tools te geven om reclame af te blokken, maar volgens het bedrijf is het een logische evolutie. De blokkeringsoptie slaat volgens Google sterk aan. “Miljoenen mensen gebruiken ‘Verberg deze advertentie’ op dagelijkse basis, en in 2017 ontvingen we meer dan 5 miljard feedback-impulsen die ons vertellen dat jullie advertenties verbergen die niet relevant zijn.”

Advertenties die mensen irriteren, werken niet. Voor Google is verbergen een extra manier om te zorgen dat de reclame die je te zien krijgt je ook effectief prikkelt. “Herinneringsadvertenties kunnen nuttig zijn, maar als je [bijvoorbeeld] niet meer aan het rondkijken bent voor sneeuwlaarzen, dan moet je er ook geen herinnering voor krijgen,” aldus het bedrijf.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here