Martijn van Strien plant een revolutie in de fashionindustrie. Als oprichter van het online platform The Post-Couture Collective wil de Nederlander komaf maken met de stockoverschotten waar moderetailers vaak mee blijven zitten.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Bouwpakket

In de webshop van The Post-Couture Collective vind je het modieuze equivalent van een Ikea-bouwpakket, zij het iets prijziger. Je kan er online kledingstukken bestellen die je zelf in elkaar moet zetten. Elk bouwpakketje komt met voorgesneden stukken stof, een patroon en een handleiding. Naald en draad is bovendien niet nodig: de stukken zijn zo gemaakt dat in elkaar geweven kunnen worden zonder bijkomende tools. Wil je geen voorgesneden stukken, maar enkel het patroon? Dan kan dat ook. In de webshop worden de ontwerpen voor de kledingstukken verkocht aan een fractie van de prijs van een kledingstuk. Voor een patroon tel je tussen 10 en 25 euro neer, een voorgesneden stuk zal je al snel een paar honderd euro’s kosten.

Stockoverschot

Het innovatieve concept moet een oplossing bieden voor de stockoverschotten in de modesector. Ongeveer 30 procent van de kleren die in de rekken belanden, zal nooit gedragen worden, zegt oprichter Martijn van Strien in een interview met De Tijd. The Post-Couture Collective gaat daar tegenin door enkel die kledingstukken te produceren die ook daadwerkelijk besteld worden. De beschikbare collectie is daarom beperkt: tot nu toe zijn er twaalf ontwerpen online te koop. In plaats van honderden stukken te maken, wordt zo ook de stockoverschot geminimaliseerd. Daarnaast hoeft The Post-Couture Collective ook geen beroep te doen op goedkope productieprocessen in derdewereldslanden, aangezien klanten zelf hun kledingstuk assembleren.

Lege winkel

In de toekomst gelooft van Strien dat die filosofie bepalend zal zijn voor de industrie. ‘Want de winkel van de toekomst, die is volgens mij leeg. Op een lasersnijder en een hoop materialen na,’ voegt hij toe. Hij plant nog sterker in te zetten op de digitale patronen. De bouwpakketten zijn niet meer dan een ‘compromis’, klinkt het. ‘De verkoop van digitale patronen past veel beter bij mijn visie, dus daar zou ik uiteindelijk op willen gaan focussen. Ik wil dat mensen zélf aan de slag aan.’ Die patronen doen het ook goed in de webshop. Wekelijks worden zo tussen één en vijf patronen verkocht, naast één voorgesneden bouwpakket.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here