Het papierloze kantoor komt almaar dichterbij: Adobe stelt Adobe Sign voor, een app voor die gebruikers toelaat om documenten te ondertekenen met een digitale handtekening.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
In een virtuele persconferentie toonde Adobe voor de eerste maal zijn oplossing voor digitale handtekeningen, gesteund door de cloud en gebaseerd op een open standaard. Met Adobe Sign kunnen gebruikers documenten in de cloud snel en veilig ondertekenen, zonder het document bijvoorbeeld af te drukken en door te faxen. Het is mogelijk om een handtekening te zetten met een paar muisklikken, of manueel te tekenen op een “aanraakgevoelig” toestel, zoals een smartphone of tablet.

Belang van open standaard

Vorig jaar al liet Adobe weten zich bezig te houden met het ontwikkelen van een open standaard voor de digitale handtekening. In juli richtte het bedrijf, samen met twaalf medestanders, het Cloud Signature Consortium op: een groepering die zich inzet voor oplossingen omtrent de digitale handtekening. Tot nu toe had het veld te maken met veel verschillende standaarden, elk met eigen hardware of software. Met een open standaard wilt de groep die versnippering tegengaan en de adoptie van digitale handtekeningen stimuleren, omdat de nood aan een eenvoudige en veilige manier om digitale documenten te ondertekenen steeds groter wordt.
 
 
“Open standaarden zijn een boost geweest voor veel industrieën, omdat zij zorgen voor interoperabiliteit tussen anders zo gefragmenteerde oplossingen. Hierdoor maken zij de weg vrij voor brede adoptie,” licht Bryan Lamkin, executive vicepresident en general manager van Digital Media bij Adobe toe. “Adobe is de pionier van digitale handtekeningen en als de grondlegger van standaarden zoals pdf, zijn we trots dat we de industrie kunnen verrijken door een nieuwe open standaard te ontwikkelen voor digitale handtekeningen in de cloud en hierdoor een geweldige klantervaring kunnen bieden.”

Altijd en overal

Adobe Sign wordt beschikbaar als deel van Adobe’s Document Cloud op zowel desktops als mobiele apparaten, waardoor gebruikers praktisch overal documenten kunnen tekenen en beheren. Via de app kunnen documenten snel worden ingescand om ze digitaal te ondertekenen en door sturen als pdf-bestand. Daarvoor doet Adobe beroep op de beeldherkenningsfuncties van Adobe’s artificieel intelligente module, Adobe Sensei.
Bovendien werd Adobe Sign uitgerust met enkele functies die het beheren van documenten op mobiel nog makkelijker maken; zo kan de tekst van een document worden aangepast naar mobiele normen – smalle tekstbreedte, grote letters – en kunnen handtekeningen in een widget worden bijgehouden, zodat je ze snel kan oproepen.

Documenten delen

Naast het tekenen wordt het ook mogelijk om documenten eenvoudig te delen. Formulieren kunnen worden doorgestuurd naar betrokkenen, waarbij ook een bewijs kan worden opgevraagd om te controleren of de ontvanger het document heeft gezien en goedgekeurd. Ten slotte kan Adobe Sign toegevoegd worden aan workflows binnen Microsoft SharePoint; zo wordt het mogelijk om documenten te bewaren en door anderen te laten tekenen zonder de SharePoint-omgeving te verlaten.
 
Adobe Sign wordt in de komende weken beschikbaar gemaakt in een preview-modus.