Microsoft rolt twee nieuwe functies ter ondersteuning van intelligentere chatbots uit naar het grote publiek. Het is de bedoeling dat de bots intenties van klanten in de toekomst correcter zullen interpreteren.

Advertentie

‘Boek me een vliegticketje naar Parijs aub.’ Aan die vraag hebben toekomstige bots gebouwd op Microsoft Azure genoeg om te deduceren dat je een ticket wil boeken voor een vliegtuig met bestemming Parijs. Intenties en andere concrete informatie uit natuurlijk gesproken taal distilleren is de uitdaging van chatbotbouwers vandaag. Een goede chatbotinterface weet niet alleen waar je om vraagt, maar is ook slim genoeg om relevante informatie meteen te detecteren en dus niet opnieuw te vragen naar waar je wil vliegen.

Microsoft rolt de Azure Bot Service samen met een Language Understanding-suite (Luis) nu uit naar het grote publiek, na eerdere betatests. De bot-dienst laat ontwikkelaars toe om taal-interfaces te bouwen op verschillende kanalen. Luis voegt dan weer de nodige intelligentie toe aan die interfaces. Het hoeft niet te verbazen dat Microsoft de nieuwe diensten heeft gebouwd op basis van machine learning en AI-algoritmes.

De beschikbaarheid van de nieuwe tools kadert in Microsofts Cognitive Services-aanbod, dat ontwikkelaars toegang geeft tot eenvoudige API’s voor slimme functies. Door Azure-klanten toegang te geven tot voorverpakte bot-bouwstenen positioneert Microsoft zich in een interessante concurrentiële positie. Chatbottechnologie is immers aan een opmars bezig en steeds meer bedrijven bieden AI-bots aan. Niet alleen directe concurrenten zoals Google en AWS zijn ermee bezig, ook andere grote en kleine bedrijven zoals Salesforce of Progress zetten in op de technologie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here