Sociale media heeft zijn plaatsje in de bedrijfswereld verzilverd. Meer dan de helft van Belgische bedrijven heeft behalve een website ook een account op sociale media.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Bron: Eurostat, 2016

Europese bedrijven zijn goed vertegenwoordigd op het web, en steeds meer bedrijven zijn daarbij ook aanwezig op sociale media. Volgens recente cijfers van Eurostat heeft 77 procent van de bedrijven in Europa een functionerende website, en voegt zo’n 45 procent daar ook een bedrijfsaccount op één of meerdere sociale media aan toe. In de top drie vinden we Malta (71 procent), Noorwegen (68 procent) en Nederland (65 procent). In België hebben zo’n 53 procent van de bedrijven een account op sociale media, waardoor ons land ten opzichte van 2015 één plaats kan opschuiven in de lijst, en eindigt op de tiende plaats.

Het sociale netwerk

Eurostat verdeelt sociale media bovendien in vier types, gerangschikt op populariteit binnen Europa:
 
•   het sociale netwerk: bv. Facebook (42 procent)
•   het multimedia-platform: bv. YouTube (15 procent)
•   de bedrijfsblog of microblog: bv. Twitter (14 procent)
•   het wikiplatform (5 procent)
 
Het sociale netwerk blijkt het meest gebruikte type sociaal medium, wellicht gesteund door het wereldwijde succes van Facebook. Daarnaast grijpen Europese bedrijven het vaakst naar multimediaplatformen, gevolgd door eigen blogs en microblogs. Wikiplatformen, waarbij meerdere gebruikers of partners kunnen meehelpen aan het geheel door pagina’s te bewerken of toe te voegen, zijn het minst populair.
[related_article id=”168350″]

Werken aan het imago

Dat sociale media een onmisbaar instrument zijn geworden in marketing en communicatie, blijkt ook uit eerder onderzoek van Eurostat. De cijfers van 2015 tonen aan dat sociale media worden het vaakst ingezet om het bedrijfsimago op te bouwen, en producten in de markt te zetten; daarnaast gebruikte meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven sociale media ook om feedback te vragen aan klanten of vragen te beantwoorden.
Die doelen werden zowel door grote als kleine bedrijven voorop gezet, maar er bleken ook verschillen tussen beide. Kleine bedrijven met maximaal 49 werknemers gebruiken sociale media minder vaak om nieuwe werknemers te werven, in vergelijking met grote bedrijven met meer dan 250 werknemers. Bovendien werden sociale media ook intern meer gebruikt door zulke grote bedrijven.
 

Bron: Eurostat, 2015

Paradigmaverschuiving

In de rijzende populariteit van sociale media in Europese bedrijven, ziet Eurostat zelf een paradigmaverschuiving. Zo laten bedrijven in Europa “statische webpagina’s” vaker links liggen, om te kiezen voor een interactieve, webapp waar de gebruiker op kan posten en delen. Zowel individuele gebruikers als bedrijven worden daarbij aangemoedigd om informatie uit te wisselen in dialogen die het best omschreven kunnen worden als online “many-to-many”-gesprekken, en zo kunnen bedrijven eindelijk hun publiek bereiken “op de manier dat het publiek bereikt wilt worden”, aldus Eurostat. Bovendien worden ook nieuwe gebruiken geïntroduceerd. Zo is het sociale medium niet meer alleen bedoeld om te communiceren met buitenstaanders, maar ook binnen het bedrijf – zeker nu ook zakelijke platformen zoals Facebook Workplace een intrede doen.
 
//www.smartbiz.be/nieuws/169721/10-apps-zwarte-lijst-belgische-werkgever/