De Belg vertrouwt zijn gegevens het liefst toe aan de clouddiensten van onder andere Microsoft en Google, zo blijkt uit een online bevraging van Smart Business.

JBC test nieuwe snufjes in een speciaal daarvoor ontwikkeld innovatielab. De beste innovaties vinden hun weg ook naar de winkels.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Vandaag werd JBC’s kersverse Innovation Lab in Hasselt officieel ingehuldigd. De Belgische kledingretailer experimenteert er met nieuwe technologieën die de winkelervaring van bezoekers moeten aanvullen: van slimme pashokjes tot een pop-up printshop. Om de innovaties te ontwikkelen en uit te testen, werkt JBC samen met onderzoekspartners, start-ups en klanten.

Proefdraaien

‘In het JBC Innovation Lab zijn innovaties aanwezig die vandaag al een plek hebben in de Belgische JBC-winkels en we verder willen optimaliseren, maar evenzeer innovaties die momenteel proefdraaien in het lab of waar we morgen mee willen starten,’ vertelt Dennis Gommé, Digital Innovation Expert bij JBC. Nieuwe oplossingen worden gemiddeld gedurende 2 tot 4 maanden getest in het lab.

 

 

Op dit moment verkent JBC een aantal van de technologieën die sterk op personalisatie inzetten. Zo wordt geëxperimenteerd met gepersonaliseerde boodschappen in de winkel en een ‘pop-up printshop’, waarmee klanten in de winkel hun eigen kledij ontwerpen en meteen kunnen printen. Ook onderzoekt JBC de mogelijkheden rond bewegingssensoren in de winkel om het winkelgedrag in kaart te brengen, en wordt gekeken naar ‘feedbacktotems’.

Een innovatie die eerder al werd uitgerold naar een handvol Belgische JBC-filialen is het Pientere Pashokje. De slimme pashokjes worden al dagelijks gebruikt, maar worden in het lab verder geoptimaliseerd.

Hoge lat

Niet elke oplossing die in het testlab wordt geïntroduceerd, verschijnt echter ook in de winkels, zegt Gommé. ‘We leggen de lat hoog. Het is de bedoeling dat de innovaties echt een meerwaarde bieden voor onze klanten om hen nog beter te kunnen bijstaan tijdens het winkelen. Dat kan dus ook betekenen dat sommige prototypes die we momenteel testen hun weg naar de winkels niet zullen vinden.’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here