Dankzij een nieuwe toevoeging, evolueert Instagram van een sociaal medium naar een gecureerd contentplatform. Wat betekent dat voor bedrijven?

Advertentie

Deze week voegde Instagram een nieuwe functie toe die het platform fundamenteel kan transformeren. Vanaf nu is het mogelijk om niet alleen mensen te volgen, maar ook hashtags. Dat wilt zeggen dat er in de newsfeed nu ook posts verschijnen waarin die hashtags in kwestie gebruikt worden, ook al worden de accounts die die posts verspreiden zelf niet gevolgd.

Zoek je een hashtag op, zoals #cats, #beach of #coffee, dan verschijnt er voortaan ook een volg-knop, zo licht Instagram in een blogpost toe. Zo wordt het makkelijker om foto’s, video’s en accounts te ontdekken: gebruikers kunnen buiten hun bubbel van vrienden treden, en zien mogelijk posts die ze anders niet waren tegengekomen. Eens je een hashtag volgt, dan komen de Top Posts of laatste Stories met die hashtag tevoorschijn in je feed.

Mogelijkheden

Op eerste zicht is de functie een kleine toevoeging aan het platform, maar wel één met mogelijk grote gevolgen, vooral voor de bedrijven op Instagram. Hoewel de toepassing tot nu toe beperkt wordt tot niet-gesponsorde posts, is de stap naar betaalde posts klein. Bijvoorbeeld zouden ook posts van bedrijven makkelijker vindbaar worden via de juiste hashtags, of kan Instagram zichtbaarheid verkopen door tegen betaling gesponsorde posts te tonen onder relevante hashtags. Andersom zouden bepaalde gesponsorde hashtags gecreëerd kunnen worden, waarmee snel volgers bereikt worden.

Daarnaast kan de nieuwe functie interessant zijn voor advertenties: door te kijken naar de gevolgde hashtags, kunnen bedrijven gericht adverteren naar gebruikers die een bepaalde interesse vertonen.

Topposts

Welke mogelijkheden Instagram op het programma heeft staan, is voorlopig nog niet duidelijk. Dat het sociale netwerk werkt aan bepaalde kansen voor bedrijven, lijkt wel waarschijnlijk. Even geleden pakte het nog uit met enkele cijfers, waarbij het liet weten dat 80 procent van de ruim 800 miljoen gebruikers een bedrijf volgen.

Tot Instagram het startschot geeft voor de promotie van betaalde posts met behulp van de volgfunctie voor hashtags, worden echter alleen Top Posts en Stories getoond. Het medium geeft niet prijs hoe die posts precies worden geselecteerd, maar laat weten dat het achterliggende algoritme kijkt naar het tijdstip van publicatie en de kwaliteit. De kwaliteit zou onder andere bepaald worden door de de foto, het opschrift, en het aantal likes.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here