De Belg grijpt steeds vaker naar zijn smartphone om een online aankoop te doen. Dat stelt pakketbezorgingsnetwerk DPD, dat een uitgebreid onderzoek naar e-shoppers liet uitvoeren in heel Europa. Laptop boven De smartphone is niet het meest gebruikte middel om een bestelling te plaatsen. De meeste aankopen gebeuren nog altijd via laptop (65 procent) en desktop […]

Advertentie

De Belg grijpt steeds vaker naar zijn smartphone om een online aankoop te doen. Dat stelt pakketbezorgingsnetwerk DPD, dat een uitgebreid onderzoek naar e-shoppers liet uitvoeren in heel Europa.

Laptop boven

De smartphone is niet het meest gebruikte middel om een bestelling te plaatsen. De meeste aankopen gebeuren nog altijd via laptop (65 procent) en desktop (43 procent). Maar DPD merkt een duidelijke stijging op: in vergelijking met 2016 ging het aantal bestellingen via smartphone met 5 procent vooruit. Een op drie Belgen kocht ooit al eens iets online op zijn of haar smartphone. Bij twee subgroepen is dat percentage bijna 50 procent: de millenial en de heavy buyer (zij die meer dan acht keer per jaar een online aankoop plaatsen) gebruiken beiden vaker een smartphone.

Levertijd

Het onderzoek van DPD keek ook naar de verwachtingen van Belgen over hun online bestelling. Het is vooral de levertijd waar we veel belang aan hechten. Drie op de vier ondervraagden stelt dat ze een webshop verkiezen waarop ze zelf het dag en het uur van hun levering kunnen bepalen. Het leveren op de dag na het plaatsen van de bestelling, de mogelijkheid om het pakketje in realtime te volgen en om het aflevertijdstip te wijzigen zijn andere punten die de Belg belangrijk vindt. Maar het hoeft ook niet al te snel te gaan: levering op de dag zelf vinden we minder noodzakelijk. Dat pakketje wordt nog altijd grotendeels thuis ontvangen – zo’n 78 procent kiest voor een thuislevering.

Buitenlandse webshops

We bestellen vooral kleding (47 procent), schoenen (37 procent) en boeken (33 procent) online. Het laten leveren van verse voeding zit Europees in de lift, en ook in België wint deze optie aan fans. 8 procent van de Belgische online shoppers bestelt maandelijks een maaltijd online.

Het grootste deel van ons geld vloeit naar het buitenland: 75 procent van alle online aankopen zijn cross-border. “Dit is grotendeels te wijten aan specifieke producten die niet beschikbaar zijn in eigen land en aan de goedkopere prijzen over de grens,” aldus DPD.

In totaal werden 23.849 personen bevraagt voor het onderzoek, waarvan 1.007 Belgen. Alle deelnemers waren 18 jaar of ouder en hebben minstens één online bestelling ontvangen sinds januari 2017.

Advertentie

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here