Niet alleen data, maar ook virtual reality en robotica beloven 'game changers' te zijn die de grens tussen e-commerce en brick-and-mortar doen vervagen.

Advertentie

In e-commerce is het vanzelfsprekend om data van klanten te gebruiken om je dienstverlening te verbeteren. Wat klanten online kopen, hoe ze dat doen en wanneer, is waardevol om te weten hoe je ze het best tegemoet kan komen. In traditionele retail ligt dat minder voor de hand, maar volgens Intel kan ook daar data worden gebruikt om een stapje voor te blijven.

Data in de winkel

In het bijzonder het Internet of Things (IoT) – het netwerk van ‘slimme’, verbonden apparaten zoals trackers of huishoudelijke toestellen – en cloudtechnologie bieden een kans om ook in een fysieke winkel aan ‘digital commerce’ te doen, legt Intel-CEO Brian Krzanich uit in een opiniestuk. ‘Bijvoorbeeld kan onze technologie zien welke items niet op hun correcte plaats liggen en tot op de minuut de inventaris bijhouden, zelfs wat er ‘vanachter’ ligt. Het kan zelfs vertellen welke items in de pashokjes gaan, maar nooit aankomen bij de kassa.’
Krzanich stelde zelf deze week in New York City een slim platform voor, dat exact zulke toepassingen mogelijk maakt. Het platform wordt de Responsive Retail Platform genoemd, of kortweg RRP. Met RRP wordt retail-hardware, -software en sensoren gecombineerd in één oplossing. Zo wordt het makkelijk om data te verzamelen door slimme sensoren en de informatie meteen te gebruiken op het platform, voor toepassingen als voorraadbeheer, personeelsbezetting of supply chain management. ‘Het platform verzamelt datastromen om de digitale en fysieke omgeving met elkaar te verbinden […] Het vertelt wat klanten kopen, wat ze willen en hoe je je inventaris moet beheren zodat het net op tijd arriveert voor de klant om mee naar huis te nemen.’

Robotica en virtual reality

Zulke dataplatformen zijn bovendien nog maar het begin, zegt Krzanich. Op de conferentie in New York werden ook andere, meer flitsende producten voorgesteld, zoals de robot Talley die in een fysieke winkel kan navigeren en zo controleert of alle rekken gevuld zijn en de producten voorzien zijn van de juiste prijs, of de virtualreality-toepassing die het mogelijk maakt om virtueel tussen de winkelrekken te browsen, waar je ook bent.
 

De robot Tally kan zelfstandig de winkel verkennen en waarschuwt wanneer rekken gevuld moeten worden. Bron: Intel Corporation

Robotica, artificiële intelligentie en virtual reality zijn ‘game changers’, volgens Krzanich. ‘Robotica en artificiële intelligentie zullen werknemers meer tijd geven; elk aspect van de winkel en de supply chain zal retailwerknemers toelaten om beter te concentreren op de klant en het succes van de winkel. […] Door virtual reality en de kracht van data samen te brengen, zullen we de winkel van de toekomst helpen creëren – één die slim, responsief, verbonden en veilig is.’
Foto: Intel Corporation
 
 
//www.twinkle.be/nieuws/167336/amazon-opent-futuristische-winkel-zonder-kassas/

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here