Op het Wereld Economisch Forum zijn Microsofts CEO Satya Nadella en IBMs eigenste Ginni Rometty voorzichtig positief over artificiële intelligentie.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Meer dan eens werd kunstmatige intelligentie naar voren geschoven als een jobvernietiger. Dat is echter niet wat IBM en Microsoft ervan willen maken, rapporteert Computer World. CEO’s Ginni Rometty en Satya Nadella zaten tijdens het Wereld Economisch Forum rond de tafel, en maakten duidelijk dat AI voor hen vooral een ondersteunende kracht is, geen evolutie die personeel overbodig zal maken.

Verantwoordelijkheid van de machine

“Het zal niet man of machine zijn: ons doel is om aan te vullen, ten dienste van de mens,” zegt Rometty over IBM’s strategie rond artificiële intelligentie. Het is het eerste van drie principes die de CEO eerder op de dag uit de doeken deed. Microsofts Nadella beaamde dat AI de menselijke vindingrijkheid moeten aanvullen, maar wierp ook meteen het probleem van verantwoordelijkheid op.
 
“Dat is een van de moeilijkere uitdagingen,” zei hij. “Hoe moet je aansprakelijkheid nemen voor de beslissingen die algoritmen maken, wanneer jij die algoritmen niet schrijft, maar ze worden aangeleerd?” Het is een probleem dat eerder deze week ook terugkeerde in het Europese Parlement, wanneer stemmen opgingen voor een robotwetgeving. Zo is het aannemelijk dat robots in de toekomst een juridische identiteit krijgen, vergelijkbaar met dat van een bedrijf, die hen verantwoordelijk houdt voor beslissingen.

Transparantie

Transparantie speelt daarbij een cruciale rol, zeggen beide CEO’s. Om er grip op te hebben, moeten mensen weten wat AI is, hoe het getraind werd en met welke data, volgens Rometty. Zulke transparantie moet ervoor zorgen dat de mens de controle blijft behouden over AI-systemen. “Wiens zwarte doos vertrouw je anders? Wat is het wettelijke en ethische framework dat die zwarte doos leidt? Wie is daar de baas over?” vraagt Nadella zich af.

Training

Ten slotte moeten mensen getraind worden om met AI om te gaan. “De vaardigheden die nodig zijn om succesvol te zijn in deze wereld zijn niet allemaal afhankelijk van een hoog diploma. Geef ze een relevant curriculum, mentorship en vergewis je ervan dat [scholen] hen de vaardigheden aanleren waarvoor jij ze wilt aannemen,” besluit Rometty. “De kans bestaat dat sommige jobs vervangen zullen worden, maar de meesten onder ons zullen samen met deze systemen werken.” Vanuit het standpunt van Microsoft en IBM is dat ook niet meer dan logisch: als zij niet anticiperen op robotica-experten, wie dan?