Vanaf volgend jaar wijzigt de Universal Postal Union (UPU) het wereldwijde tariefsysteem voor internationale pakketverzending tot 2 kilo. De wijziging zal het concurrentievoordeel van opkomende markten inperken.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



Doordat de verzending van commerciële pakketten jarenlang onder verouderde internationale posttarieven viel, maakten vooral Chinese webwinkels daar dankbaar gebruik van om hun waar in Europa goedkoper dan de concurrentie aan te kunnen bieden.

“Hierdoor werden webwinkels in Europa en Amerika geconfronteerd met hogere tarieven dan hun concurrenten in opkomende markten hoefden te betalen”, aldus Thuiswinkel.org, de Nederlandse vertegenwoordiger van Ecommerce Europe. ‘In sommige gevallen waren de gebruikte tarieven voor zendingen vanuit het buitenland zelfs lager dan de binnenlandse tarieven voor de last mile delivery.’ Ecommerce Europe steekt daar, als voorzitter van het raadgevend comité van de UPU, nu een stokje voor.

In het nieuwe systeem gelden voor pakketten, ofwel ‘commerciële koopwaar’, hogere tarieven dan voor brieven en poststukken. Het niet bekend maken van de inhoud van een pakket is daarbij geen ontsnappingsclausule; in dat geval moet de verzender een met tachtig procent opgevoerd tarief neertellen. Daarnaast krijgt elk klein pakket vanaf 2018 een UPU-barcode, waardoor autoriteiten informatie over de inhoud van het pakket en bijbehorende heffingen makkelijker kunnen uitlezen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here