De consument heeft weinig vertrouwen in het databeleid van bedrijven, maar houden hen toch aansprakelijk voor de bescherming van hun online gegevens.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
De meeste consumenten zijn niet bijster optimistisch, wat betreft hun online veiligheid. Meer dan de helft gelooft dat hun gegevens ooit ontfutseld zullen worden in een datalek, hoewel een overgrote meerderheid meent dat de bescherming van die online data niet hun zorg is.
Dat komt naar voren in het wereldwijde bevraging van Gemalto. Meer dan 9.000 consumenten in 13 landen, waaronder België, kregen de vragenlijst over online beveiliging en privacy voorgelegd. Het resultaat legt een algemene tendens bloot: de consument is zich bewust van het gevaar, maar legt in het geval van cyberincidenten de verantwoordelijkheid bij bedrijven.
[related_article id=”168810″]

Weinig vertrouwen

Zo zei maar liefst 70 procent van de respondenten dat bedrijven – en niet zijzelf – verantwoordelijk waren voor de bescherming van hun gegevens. De bedrijven die data bewaren zoals wachtwoorden, gebruikersnamen en e-mailadressen, moeten zelf opdraaien voor een adequate beveiliging, is de heersende opinie. Dat er weinig vertrouwen is, werd ook duidelijk: minder dan een derde gelooft dat bedrijven die bescherming “serieus nemen”.

Datalek is dealbreaker

Ondanks de gepercipieerde risico’s, zorgt het gebrek aan vertrouwen er niet meteen voor dat consumenten hun surfgedrag aanpassen. Enkel een datalek zou daar eventueel wel verandering in kunnen brengen. De meerderheid zou stoppen met online winkelen, online of mobiel bankieren en sociale media, indien een lek bekend wordt gemaakt. Maar liefst 66 procent laat bovendien weten dat ze geen zaken willen doen met een specifiek bedrijf dat in het verleden het slachtoffer werd van een datalek waarbij financiële en gevoelige informatie werd gestolen.
[related_article id=”167184″]

Meer transparantie

Het onderzoek onthult niet alleen een cognitieve dissonantie tussen de waargenomen risico’s en het surfgedrag van de consument, maar toont nogmaals de ernst aan van eventuele reputatieschade na een datalek. Om die schade te beperken, kunnen bedrijven meer transparantie aan de dag leggen, zegt Dirk Geeraerts, expert identiteits- en databescherming bij Gemalto.
“De moderne consument hecht veel waarde aan gemak en verwacht van bedrijven dat zij dit leveren, terwijl bedrijven ook hun data moeten beveiligen,” aldus Geeraerts. “Met de naderende dreiging van consumenten om juridische stappen te nemen tegen bedrijven, is het nodig om consumenten te laten zien welke maatregelen worden genomen om hun gegevens te beschermen.”
 
//www.smartbiz.be/achtergrond/168037/poll-de-zes-belangrijkste-oorzaken-van-dataverlies/