Producten tonen, adverteren en informatie verstrekken zijn de belangrijkste doeleinden die de Belgische kmo naar online tools doet grijpen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Over het algemeen gebruikt de Belgische kmo “online tools” het meest om producten en diensten te tonen aan klanten. Dat is een van de conclusies in een onderzoek van Facebook, in samenwerking met de OESO en de Wereldbank. Het onderzoek loopt op lange termijn en peilt naar de toekomst van kleine tot middelgrote ondernemingen in 33 landen. Meer dan vijfhonderd Belgische kmo’s namen deel aan de ondervraging in de periode van november tot december 2016.

Gemiddeld 3 op 6

Wanneer gevraagd werd naar het gebruik van online tools, bleek het ‘showcasen’ van producten en diensten voor die Belgische respondenten de populairste toepassing, bijvoorbeeld via een website of een app; zo’n 80 procent van de kmo’s zei daarvoor een online tool te gebruiken. Door 71 procent werden online tools gebruikt om te adverteren, en eveneens 71 procent zei een beroep te doen op zulke tools om informatie te verstrekken, zoals openingsuren en contactinformatie. Andere opties die gekozen werden, draaiden rond de communicatie met klanten of leveranciers (60%), en het verkopen van diensten of producten (46%). Het minst vaak werden interne bedrijfsprocessen, zoals financiën, geregeld via online tools, met slechts 17 procent van de ondervraagde kmo’s. Zo gebruiken kmo’s in België online tools voor gemiddeld drie van de bovenstaande zes toepassingen.
 

Bron: Facebook

Positieve bedrijven gebruiken online tools vaker

Wanneer men het geheel van Europese kmo’s in beschouwing neemt, komt het onderzoek tot een bijkomend besluit: ondernemingen die hun toekomst positief inschatten, zijn meer afhankelijk van online tools dan de bedrijven die die zekerheid missen.
In België liet 10 procent van de kmo’s weten dat hun huidige bedrijfssituatie negatief was, en zei 6 procent dat ook voor de vooruitzichten. Zij maken volgens het onderzoek ook gebruik van online tools, maar voor minder toepassingen. Het grootste verschil werd gevonden bij de tools voor het beheer van interne processen. In het onderzoek wordt weliswaar genuanceerd dat de cijfers wellicht niet helemaal representatief zijn voor het totale kmo-segment. De ondervraagde bedrijven hebben alleen een Facebook-pagina, en zijn dus al enigszins online aanwezig.

Klanten aantrekken is grootste uitdaging

Verder vond de studie dat bijna de helft van de respondenten een éénmansbedrijf betrof (44%) en dat de grootste groep al meer dan tien jaar bestaat (38%). De belangrijkste uitdaging van het moment is voor velen het aantrekken van klanten (74%), gevolgd door het verhogen van omzet (67%) en het verzekeren van winst (47%).
 
//www.smartbiz.be/achtergrond/168727/security-en-budget-dilemma-van-de-kmo/