De Europese Commissie moet dringend een legaal raamwerk voorzien voor robotica en artificiële intelligentie. Dat zegt een recent rapport van parlementslid Mady Delvaux.

Advertentie

 
Een rapport van socialistisch Parlementslid Mady Delvaux doet stof opwaaien. In het document pleit Delvaux voor een wetgeving rond robotica, waarbij gelet wordt op veiligheid, juridische verantwoordelijkheid en de veranderende arbeidsmarkt. “Steeds meer delen van ons dagelijkse leven worden beïnvloed door robotica,” vertelt de Luxemburgse. “Om deze realiteit tegemoet te komen en om er zeker van te zijn dat robots ten dienste staan van de mens en dat ook blijven, moeten we dringend een robuust, Europees legaal raamwerk creëren.”

Robotrechten

Onder andere wordt in het rapport voorgesteld dat geavanceerde robots, zoals een autonome wagen, zorgrobot of drone, op lange termijn een juridische identiteit of een “e-personality” worden toegekend. Zo’n legale status zou betekenen dat robots bepaalde rechten krijgen, en kan nog het meest vergeleken worden met de status die ook bedrijven worden toegewezen, zegt Delvaux in een interview met EU Reporter. Zo zouden ze bijvoorbeeld berecht kunnen worden, en kunnen andere partijen vanuit hun naam worden aangeklaagd. Dat is echter nog niet voor morgen, voegt het Parlementslid toe. “Wat we nu nodig hebben is een raamwerk voor de robots die nu op de markt zijn, of in de volgende tien tot vijftien jaar beschikbaar worden.”
 
Er is echter wel nood aan zo’n juridische identiteit voor robots, omdat er op dit moment onduidelijkheid kan heersen over wie nu net verantwoordelijk is wanneer een robot schade aanricht. Is het de eigenaar, de programmeur, de fabrikant of de robot zelf? Een grijze zone, maar volgens Delvaux zijn er twee opties: de fabrikant of een gedeelde verantwoordelijkheid voor belanghebbenden. Het rapport dringt alvast aan op een verplichte verzekering die slachtoffers kan vergoeden op korte termijn.
[related_article id=”168987″]

Kill switch

Verder wordt voorgesteld om een ethische code te creëren die ervoor moet zorgen dat robots functioneren binnen een veilige en morele standaard. Bijvoorbeeld kunnen fabrikanten worden aanbevolen om een ‘kill switch’ in te bouwen, zodat robots meteen kunnen worden uitgeschakeld in noodgevallen. Die ethische overwegingen zijn vooral belangrijk in de context van ontwikkelingen zoals de autonome wagen. In het verkeer is het mogelijk dat de wagens voor morele keuzes komen te staan, bijvoorbeeld wanneer er geen andere optie is dan een andere weggebruiker of de bestuurder zelf in gevaar te brengen.

Wachten op wetsvoorstel

Het rapport kon rekenen op steun van het Europese Parlement. Dat betekent dat het rapport wordt voorgelegd aan de Europese Commissie, die er dan voor kan kiezen om een wetsvoorstel te construeren. Dat is niet verplicht, maar indien de Commissie opteert om geen voorstel te doen, moet het wel verantwoorden waarom niet.
 
//www.smartbiz.be/achtergrond/167239/waarom-we-nog-niet-klaar-zijn-voor-artificiele-intelligentie/

Advertentie