Nieuws, slider

Hoe robots lege rekken voorkomen in de supermarkt

Worden lege rekken, verkeerde prijskaartjes of een misplaatst product in de supermarkt weldra verleden tijd dankzij deze autonome robots?

Elke dag kruipt er ontzettend veel tijd in het checken, restocken en inventariseren van de rekken in de supermarkt, en toch komt het voor dat je enkel een leeg rek ziet waar normaal je favoriete merk staat. Volgens Walmart kan een mogelijk oplossing schuilen in het gebruik van robots.

De Amerikaanse supermarktketen zet binnenkort namelijk zelfstandige robots in om de winkels te patrouilleren en de rekken te controleren. De robots werden al getest in een handvol winkels, maar worden nu uitgerold in ruim vijftig Walmart-filialen in de Verenigde Staten.

 

Niveau 5

In onderstaande video is te zien hoe het witte gevaarte door de gangen van de supermarkt rolt, en met een naar boven gestrekte arm de rekken scant. Met de ingebouwde beeldherkenningstechnologie kan de machine ‘zien’ of er nog genoeg producten op het schap staan, of bijvoorbeeld controleren of het bijhorende prijskaartje nog klopt. De informatie wordt doorgesluisd naar het personeel, zodat zij snel kunnen optreden om eventuele problemen te verhelpen.

De robots kunnen daarnaast volledig zelfstandig hun weg vinden door de winkel, en obstakels op hun weg detecteren en ontwijken. Wanneer het een klant tegenkomt, wacht de machine tot de klant gepasseerd is, en mocht een gang volledig geblokkeerd zijn, dan keert het op een later tijdstip terug. ‘Als [de robots] een zelfrijdende auto waren, dan zouden ze opereren met een autonomie op niveau 5,’ schrijft fabrikant Bossa Nova.

Het is dan ook bedoeling dat de robots volledig zelfstandig hun werk doen, hoewel technici ter plaatse zijn om in te grijpen in geval van technische problemen.

Tijdsbesparing

In een blogpost weerlegt Walmart wellicht een van de grootste bedenkingen bij de robots: wat met de menselijke werknemers die die taken voor zich namen? Voorlopig is de keten er niet op uit om de menselijke werknemers te vervangen, luidt het antwoord. In de plaats daarvan zijn de machines bedoeld om de ‘repetitieve, voorspelbare manuele taken’ over te nemen, waardoor de werknemers meer tijd hebben voor de ‘belangrijkste en leukste taken: het bedienen van klanten en het verkopen van producten’.

 

Hieronder kun je de robot in actie zien:

 

Gerelateerde artikelen

Volg ons

69% korting + 3 maanden gratis

69% korting + 3 maanden gratis

Bezoek NordVPN

Business