microsoft
bron: Ken Wolter / Shutterstock.com

Microsoft verlengt de ondersteuning voor Windows Server en SQL Server. Of dat alleen is om bedrijven verder te helpen, valt te betwijfelen.


Hoe heeft technologie een impact op je business?
Ontvang elke week het zakelijk IT-nieuws rechtstreeks in je inbox!



 
Klanten van Windows Server en SQL Server kunnen genieten van extra zes jaar ondersteuning, mits betaling. Dat maakte Microsoft vorige week bekend. Het bedrijf stelde ‘Premium Assurance’ voor, een verlenging van de huidige ondersteuningstermijn van maximaal tien jaar. Tegen betaling kunnen bedrijven die gebruikmaken van Windows Server 2008 en SQL Server 2008, of latere versies, genieten van patches voor de belangrijkste lekken.
 
Een verlenging van de ondersteuning was eerder al mogelijk, maar enkel met een dure Custom Support Agreement. Dat soort contract was voor vele bedrijven onbetaalbaar. En dus komt Microsoft op de proppen met een goedkopere oplossing. Dat zouden ze doen om bedrijven te ondersteunen die niet klaar zijn om over te stappen naar recentere versies van de software. Een nobele opzet, maar is dat het hele verhaal?
 
Volgens analisten wil Microsoft met de beslissing vooral meer bedrijven naar de cloud trekken. Het Redmondse bedrijf hoopt wellicht om die bedrijven in de toekomst naar Azure te kunnen leiden, iets dat onwaarschijnlijk is wanneer klanten zich blauw betalen aan het beheer van de serversoftware. Bedrijven die veel besteden aan de verlengingscontracten, zetten investeringen in de cloud immers vaak op een laag pitje.
 
Daarnaast kan Microsoft met een betaalbare verlenging klanten behouden die dachten om over te stappen naar een nieuwe vendor, zoals Oracle. Vanaf 2019 en 2020 zal de standaardondersteuning van Windows Server 2008 en SQL Server 2008 vervallen, een moment waarop vele bedrijven beginnen te twijfelen over andere opties. Ze moeten sowieso overschakelen op een nieuwe versie van de software, dus de stap naar een nieuwe vendor is op dat moment niet heel groot. Indien Microsoft dat moment kan overbruggen, betekent dat klanten minder geneigd zijn om naar andere vendors te kijken.
 
Het ultieme doel van Microsoft is uiteindelijk om klanten langs een parcours van on-premises tot in de cloud te loodsen, en daarbij willen ze natuurlijk zo weinig mogelijk afvallers in de race. Met het Premium Assurance-aanbod verliezen ze daarbij een bron van inkomsten, maar hebben ze meer kans om bedrijven te behouden op lange termijn. “Dit is het equivalent van het voortschoppen van een blikje langs de weg,’ zei Gartner-analist Dolores Ianni tegen Computerworld. “Ik zie dit als de eerste fase in een langetermijnsstrategie om mensen te overtuigen om in de cloud te stappen.”